Op de Place de la Concorde in Parijs vertelde Nicolas Sarkozy op 15 april 2012 de menigte: “Niet alleen de toekomst van Frankrijk staat op het spel, maar ook het overleven van een beschavingsmodel, het onze.” (foto: PurePeople)
Nieuws, Europa, Samenleving, Nationalisme, Column, Nicolas Sarkozy, Column, Chika Unigwe, Islamieten, Westerlingen, Radicaliseringsgolf, Binnenlands extremisme -

“Hun weg is niet de onze”

Een van de erfenissen waarmee de aanvallen op de Verenigde Staten van 11 september 2001 ons hebben opgezadeld, is de ‘angst voor de ander’. Voor veel mensen in het Westen is die ‘ander’ een welomschreven moslim.

dinsdag 17 april 2012 15:55
Spread the love

Blijkbaar worden, sinds die datum, islamieten en westerlingen zo radicaal tegenover elkaar gesteld, dat het onmogelijk wordt om tot beide groepen te behoren. De islam is niet langer louter een religie: het is een identiteit geworden, een culturele identiteit, een identiteit die alle andere identiteiten automatisch uitsluit; en het is iets geworden om bang voor te zijn.

Over de jaren heen hebben sommige Europese landen geprobeerd de zichtbaarheid van de islam te verminderen door boerka’s en hidjabs op openbare plaatsen te weren. Extreemrechtse partijen zijn er, in landen als Zweden en Nederland, sterk op vooruitgegaan. Traditionele nationalistische partijen zijn, wat betreft hun houding tegenover de islam, niet meer te onderscheiden van extreemrechtse.

In Frankrijk zijn, in aanloop naar de komende presidentsverkiezingen en in de nasleep van de schietpartijen in Midi-Pyrenées in maart, de islam en zijn onverenigbaarheid met het Westen, meer dan ooit centraal gaan staan in het publieke debat.

Sarkozy heeft besloten Frankrijk te ‘redden’ van de invasie door de ‘grote boze moslim’, door enkele imams te deporteren en anderen de toegang tot Frankrijk te weigeren. Op zondag 15 april riep hij de stemgerechtigden op om de Franse beschaving te redden. Op de Place de la Concorde in Parijs vertelde hij de menigte: “Niet alleen de toekomst van Frankrijk staat op het spel, maar ook het overleven van een beschavingsmodel, het onze.”

Sarkozy liet niet na ons er voortdurend op te wijzen dat in ‘ons’ beschavingsmodel geen plaats is voor de islam. Volgens zijn sterk vereenvoudigde wereldbeeld heeft het Westen geen inheemse moslims. Islam en immigratie zijn zowat synoniemen geworden, net zoals immigratie en veiligheidsproblemen.

‘Moslims’ staat gelijk aan ‘immigranten’ en ‘veiligheidsproblemen’: het lijkt wel een wiskundige vergelijking. In dit gepolariseerde wereldbeeld is het Westen een landschap van christenen, voor christenen, door christenen. Merk ook op dat in zijn wereldbeeld, het christendom geen religie is, maar een cultuur die Europa tot een eenvormig geheel maakt.

Het probleem met polariseren, is natuurlijk dat het alleen extremen erkent en dat het dus het ene extreem tegen het andere uitspeelt. Het schept zijn eigen zinsbegoochelingen en in een ingewikkelde wereld is er geen gebrek aan mensen die  zinsbegoochelingen gretig overnemen.

Jammer genoeg is daaraan het gevaar verbonden dat, als een groep mensen – westerse moslims, bijvoorbeeld – het gevoel krijgt dat zij niet langer tot de Franse of westerse cultuur behoort, ze gaat zweren bij de culturen die hen wel aanvaarden.

Dan zie je een radicaliseringsgolf onder jonge moslims in westerse steden als Brussel of Parijs. Die stijgende dreiging van binnenlands extremisme voedt de invloed van antimoslimpolitici en leidt tot een groeiende institutionalisering van anti-islamwetten. Die symbiose (nvdr: de vicieuze cirkel tussen de opgang van de radicale islam en westers extreemrechts) voorspelt weinig goeds voor onze beschaving. Dat is de boodschap die onze politici moeten horen.

Chika Unigwe

Chika Unigwe is schrijfster.

(Uit het Engels vertaald door Steven Haerens)

dagelijkse newsletter

take down
the paywall
steun ons nu!