De concurrentie in de transportsector is moordend, vandaag zelfs letterlijk. De prijzenslagen die er worden gevoerd, zorgen voor een neerwaartse spiraal in loon- en arbeidsvoorwaarden. Belgische ondernemers werken met filialen, onderaannemers, zusterbedrijven,… in Polen, Roemenië, Bulgarije, Tsjechië en Moldavië. Ondernemers vanuit die landen wagen hun kans op de Europese transportmarkt, ook op de Belgische.
Zolang de regels worden gevolgd en de werknemers worden gerespecteerd, kunnen we daar ook mee leven. Alleen worden de regels steeds vaker met de voeten getreden, wordt er steeds flexibeler omgegaan met arbeidsrechten, worden steeds meer werknemers uitgebuit. Want hoe kan je het anders noemen als mensen weken, soms maanden van huis zijn en daarvoor 3 à 400 euro per maand verdienen? Is het aanvaardbaar dat werknemers, mensen zoals u en ik, met tientallen worden samengepakt in containers, loodsen of leegstaande panden om de kost te drukken voor de baas, die op dat ogenblik bijna een mensenhandelaar is?
ACV-Transcom betuigt haar medeleven aan de families van de Poolse chauffeurs die overleden in Wingene vandaag en wenst veel sterkte aan de gewonden. Wij zullen de uitbuiting van chauffeurs, van welke nationaliteit of oorsprong dan ook, blijven aanvechten bij overheden, inspectiediensten en werkgevers.
Katrien Verwimp is algemeen sectorverantwoordelijke wegvervoer.