Nieuws, Samenleving, Lokaal, Brugge, Dierenrechten, Bite Back, Dierenleed -

‘Nadenken voor je eet, bespaart dierenleed’ in Brugge

BRUGGE - Dierenrechtenorganisatie Bite Back verraste zaterdag wandelaars en shoppers met heerlijke plantaardige hapjes. Ze informeerde de nieuwsgierigen over de nefaste gevolgen van de vlees-, zuivel- en visindustrie op de dieren, het milieu, de wereldhongerproblematiek en de volksgezondheid. Met deze campagne wil Bite Back de consument mens- en diervriendelijke keuzes laten maken.

zondag 4 maart 2012 21:00

Bite Back is een Belgische vrijwilligersorganisatie die zich inzet voor dierenrechten en door middel van acties en campagnes de consument bewust wil maken van het dierenleed. Met de aangeboden informatie kunnen mensen positieve veranderingen doorvoeren voor dieren.

Het andere gezicht van ons consumptiepatroon

De actie van bekende Vlamingen ’40 dagen zonder vlees, daag jezelf uit’ belichte eerder deze maand de impact van onze voedingsgewoontes op het milieu. De vlees- en zuivelproductie heeft echter verschillende gezichten.

Focus op de dieren

Met deze actie vraagt Bite Back aandacht voor de dieren die we consumeren. Meer en meer wetenschappelijke onderzoeken tonen aan dat dieren sociale, emotionele, intelligente en communicatieve wezens zijn. Varkens zijn na de mens, dolfijnen, walvissen en mensapen de vierde intelligentste wezens op aarde.

Koeien sluiten levenslange vriendschappen. Kippen hebben volgens deskundigen gesofisticeerd sociaal gedrag. Wetenschappers aan de universiteit van Cambridge toonden aan dat schapen in intelligentietests evengoed scoren als apen, op sommige test zelfs zoals mensen. Het voornaamste is dat ze net als wij of onze huisdieren plezier, vreugde, verdriet en pijn kunnen ervaren.

Blinde vlek

Toch krijgen we deze dieren in onze samenleving nauwelijks nog te zien tenzij op ons bord. We staan zelden stil bij wat daaraan vooraf is gegaan. De meeste dieren ‘leven’ levenslang opgesloten in kale donkere stallen ver uit ons zicht en bewustzijn. Hun leven is kort en miserabel. Hun doodsangsten zijn intens en onverbiddelijk.

Dat laat Bite Back ons zien. Dat getuigen ook de undercoverfilms die de sector zorgvuldig uit de media wil houden. Informatie waarop de consument nochtans recht heeft. Een goed geïnformeerde consument is er immers twee waard. Men kan bewuster kiezen.

Win, winsituatie

Een plantaardige voeding doet ons allen goed: de mens, de dieren, de biodiversiteit en milieu. Ook mensen in het Zuiden en volgende generaties zullen daar baat bij hebben. Mensen hebben goede bedoelingen, maar weten vaak niet hoe ze de overschakeling kunnen maken naar een voeding waarbij we allemaal winnen. Bite Back reikt mensen concrete tips, informatie en recepten aan over hoe het ook anders kan. Meer informatie vind je op haar website.

dagelijkse newsletter

take down
the paywall
steun ons nu!