Ben jij een Cultural Creative?

Ben jij een Cultural Creative?

vrijdag 10 februari 2012 21:16

De Cultural Creatives zijn een nieuwe groep wereldburgers die een aantal gemeenschappelijke kenmerken vertonen. Ze zijn te vinden in alle lagen van de bevolking en hebben een heel eigen levensstijl; ze engageren zich, ze spenderen hun tijd anders en consumeren bewuster. Cultural Creatives zijn begaan met het milieu, wereldwijde rechtvaardigheid, sociale gelijkheid en persoonlijke ontwikkeling. Volgens de Amerikaanse wetenschappers Ray & Anderson, de bedenkers van dit begrip, zou het reeds om zo’n 25 tot 30% van de Westerse bevolking gaan. Het grootste probleem is dat zij zelf niet weten dat ze met zoveel zijn. Hoog tijd dus om wat dieper in te gaan op dit onderwerp.

Ben jij een Cultural Creative?

Je eet graag eerlijk voedsel en bent bereid om daar ook meer voor te betalen. Je werkt deeltijds en hebt zo meer tijd voor jezelf en je gezin. Je poneert geen grote politieke stellingen maar zet je in als vrijwilliger in kleine projecten. Je omringt je graag met authentieke persoonlijke spullen in plaats van massaproducten. Je reist graag en houdt van kunst en cultuur. Dan ben jij wellicht ook één van de vele Cultural Creatives, een groeiende groep van mensen die zich niet langer herkent in de heersende cultuur van haast, geld en productiviteit.

Ray & Anderson beschrijven Cultural Creatives ondermeer als mensen die – zich zorgen maken om het milieu, ecologische duurzaamheid en biodiversiteit – meer gelijkheid tussen mannen en vrouwen willen, zowel zakelijk, politiek als in het gezin – kritisch zijn ten aanzien van materialisme en massaconsumptie, ze hebben een voorkeur voor eerlijke handel en duurzame authentieke producten – zich inzetten voor een betere leefomgeving, vrijwilligerswerk doen en goede doelen steunen – belang hechten aan persoonlijke ontwikkeling, gezondheid en spiritualiteit – bereid zijn minder te verdienen voor een grotere levenskwaliteit

A new way of life

Cultural Creatives zijn niet zomaar een groepje alternatievelingen. Zij komen uit alle lagen van de bevolking en hebben verschillende opleidings- en inkomensniveaus. Cultural Creatives zijn letterlijk alle mensen die een nieuwe cultuur creëren. Het gaat niet zozeer om een bepaald psychologisch profiel, maar eerder om ‘a new way of life’, nieuwe waarden, betekenissen, visies. Cultural Creatives zijn het resultaat van een aantal ontwikkelingen in de laatste 50 jaar. Het gaat om een traag groeiproces waarbij verschillende sociale bewegingen, die bv. bezig zijn met het milieu, vrouwenrechten of sociale rechtvaardigheid langzaamaan de cultuur veranderen. Hoewel ze nog geen politieke successen hebben geboekt, oefenen ze wel invloed uit op hoe mensen de wereld bekijken en wat ze willen. Als al die bewegingen zouden samenkomen en aandacht zouden schenken aan elkaar, zouden ze nog veel succesvoller zijn. Helaas denken de meeste onder hen dat ze alleen staan, en dit komt omdat de media geloven dat ze er niet moeten zijn, zegt Ray. De media polariseren graag tussen rechts en links, en daarbij komen sociale bewegingen zelden aan bod.

Duurzaam ondernemen

Volgens sommigen zijn Cultural Creatives dé nieuwe marketingdoelgroep van het begin van de 21e eeuw. Bewust consumeren en maatschappelijk verantwoord ondernemen worden steeds populairder. Kwaliteit wordt steeds belangrijker. Bedrijven spelen hier dan ook gretig op in. Zonnepanelen en hybride wagens zijn reeds booming business. Ook andere duurzame producten groeien langzaam van niche naar mainstream. Ook Nuon, Max Havelaar en Triodos Bank zien hun marktaandeel stijgen. Daarnaast ontstaat er opnieuw veel belangstelling voor authentieke producten. Biologische wijnen, kaasmakerijen, houten speelgoed, ambachtelijke koffiebranderijen… Cultural Creative ondernemers zijn niet zozeer uit op grote winsten, maar eerder op het aanbieden van authentieke eerlijke producten die ze met passie hebben gemaakt. Ze hebben niks te verbergen, je kan vaak het hele productieproces van dichtbij volgen.

Naar een nieuwe wereld

Volgens Ray staat onze samenleving op een keerpunt. Het besef dat er iets moet veranderen groeit. De ecologische situatie wordt kritiek, de economie verkeert in crisis, waarden en normen vervagen. Het wordt tijd dat we niet langer toekijken hoe het fout gaat, maar onze verantwoordelijkheid opnemen en samen een nieuwe toekomst creëren. Cultural Creatives willen zorg dragen voor de planeet. Vanuit het belang dat ze hechten aan innerlijke ontwikkeling, zijn ze er van overtuigd dat je met jezelf moet beginnen als je iets aan de wereld wilt veranderen. Wie zich bewust wordt van zichzelf, krijgt ook een groter besef van verbondenheid met het milieu, de samenleving, politiek en economie. En denk niet dat je alleen staat hierin, want een kwart van de mensen blijkt net zo te denken als jij.

dagelijkse newsletter

take down
the paywall
steun ons nu!