Straatprotest tegen Keystone XL pijpleiding
Nieuws, Wereld, Milieu -

Amerikaanse media stellen Keystone XL rooskleurig voor

De berichtgeving in de Amerikaanse media over de omstreden Keystone XL-pijpleiding neigt sterk naar het verhaal van de voorstanders. Dat blijkt uit onderzoek van MediaMatters, een mediawaakhond.

vrijdag 27 januari 2012 18:56

Als de pijpleiding er komt, zal ze dagelijks zeven- tot achthonderdduizend vaten olie uit de Canadese teerzanden over een traject van 2753 kilometer door de VS pompen. Het project is erg omstreden, want omwonenden vrezen voor lekken en milieuverenigingen wijzen op de gevolgen voor het klimaat en het milieu. Voorstanders voeren de economische noodzaak aan en maken zich sterk dat het project banen zal scheppen.

MediaMatters onderzocht hoe Amerikaanse media berichtten tussen 1 augustus en 31 december 2011 en komt tot de conclusie dat vooral het verhaal van de voorstanders aan bod kwam.

Bij de grote televisiezenders zoals ABC en NBC was dat bijzonder uitgesproken: 79 procent van de aangehaalde meningen in interviews en reportages was voorstander van het project, amper 7 procent was tegenstander en de overige meningen neutraal.
Ook op nieuwszenders zoals CNN en MSNBC is het verschil uitgesproken: 59 procent voorstanders tegenover 16 procent tegenstanders. De gedrukte media bleken het meest neutraal in hun berichtgeving: 45 procent voorstanders tegenover 31 procent tegenstanders.

Banen

Opvallend is ook dat de media het project stelselmatig in verband brachten met het scheppen van banen, hoewel er weinig duurzame werkgelegenheid gecreëerd wordt. In de gedrukte media werd in 68 procent van de berichten over het banenpotentieel gesproken, bij de nieuwszenders zelfs in 75 procent van de gevallen.
Daarbij werden schattingen van de industrie vaak aangehaald zonder ze in vraag te stellen. In bijna de helft van de berichten op de nieuwszenders werden de schattingen vermeld zonder ze in vraag te stellen, in amper 11 procent van de gevallen werden er wel kanttekeningen bij geplaatst.

dagelijkse newsletter

take down
the paywall
steun ons nu!