Verslag, Nieuws, Economie, België -

Vakbond lanceert Twitter-offensief

Bij de vakbonden waren ze danig onder de indruk van de negatieve sfeer in de media rond hun acties. Maar er komt een tegenoffensief. De socialistische vakbond ABVV broedt op een plan om op de stakingsdag van 30 januari sociale media als Facebook en Twitter te heroveren.

woensdag 25 januari 2012 08:43

Wie enkel afgaat op het geruis van Twitter, zou denken dat de stakers een marginale minderheid van egoïstische en aartsconservatieve 50-plussers zijn. Het probleem is dat heel wat journalisten dat ook doen. Willen ze de sfeer in de samenleving opmeten, dan kijken ze even op hun smartphone.

“Het is alsof je de thermometer in de kachel steekt”, zei vicepremier Johan Vande Lanotte (SP.A) daar een tijd geleden over.

Bij het ABVV willen ze daar iets aan doen. “We gaan op 30 januari tegengas geven. Onze leden en militanten gaan op die dag maximaal zelf aanwezig zijn op Twitter en Facebook met foto’s, verslagen en argumenten”, zegt Caroline Copers, algemeen secretaris van het Vlaams ABVV.

Geen propagandamachine en geen slogans, verzekert Copers, maar een poging om uit te leggen waar het over gaat. “Het is mijn innige overtuiging dat heel veel mensen zich nog niet realiseren wat de impact zal zijn van die maatregelen. En dat het nog niet gedaan is. Dat er nog een begrotingscontrole komt en dat er ook daarna nog vele miljarden moeten gevonden worden”, zegt Copers.

Maar toont de sfeer op Twitter toch niet een beetje aan dat de vakbonden een probleem hebben? Ik denk dat wij in tegenstelling tot onze tegenstanders te weinig gebruik maken van sociale media, te weinig uitleggen wat we doen en waarom we dat doen”, aldus Copers.

Botst die aanpak dan niet met het spontane karakter van sociale media? “Er bestaan nu ook georkestreerde campagnes. Dat weet iedereen”, zegt Caroline Copers.

Het ABVV laat zich inspireren door de Britse vakbonden die bij de grote staking van vorig jaar heel zichtbaar waren op Twitter met de hashtag #N30.

Twitterende stakers van 30 januari zal je kunnen herkennen aan de hashtag #30J.

dagelijkse newsletter

take down
the paywall
steun ons nu!