Democratie, Persvrijheid, Hongarije -

Een beetje Hongaarse televisie, om ons te troosten met die van ons

zondag 8 januari 2012 20:15

Op 1 januari trad de nieuwe Hongaarse grondwet, die talrijke tegenmachten, o.a. pers en justitie, serieus ‘bijschaaft’ in werking. Dat heeft in Boedapest geleid tot een grote nationale betoging. De organisatoren spraken van 100.000 man. Anderen telden er dan weer 30.000 of 70.000. Over een zaak was (bijna) iedereen het wel eens: er was veel volk opgekomen voor de grootste betoging ooit in het post-communistische Hongarije. Alleszins belangrijk genoeg om het journaal te halen. Hoewel die journaals blijkbaar niet dezelfde betoging hadden gezien.

De openbare omroep toonde vooral… lege straten (de twee beelden links op de fotomontage bovenaan). In tegenstelling daarvan bleef de zender van de oppositie langdurig hangen op beelden van grote massa’s (de drie beelden rechts – Klik op de foto voor een close-up).

Een officiële televisiezender die een grote manifestatie doodzwijgt, bestaat dat nog in een EU-land? Ja, het bestaat nog steeds. En naar mijn gevoel niet alleen in Hongarije…

De fotomontage is afkomstig van een informatiesite over Hongarije, Hu-lala, in Boedapest opgestart door drie jonge Franse journalisten. Ik raad jullie aan om de site tussen jullie favorieten te zetten. Informatie over Hongarije is zeldzaam in de reguliere Belgische media, beperkt zich meestal tot de momenten van spanning en is ook vaak structureel binair (brave betogers versus slechte autocraat die ineens uit het niets opduikt. Enfin, jullie kennen het scenario ondertussen wel).

Sinds 10 december houden een aantal journalisten een hongerstaking aan de ingang van het gebouw van de staatstelevisie. Ze willen dat gestopt wordt met hen te vertellen wat ze mogen filmen, wie ze moeten interviewen en wat ze mogen zeggen.

Aan de andere kant van de stad luidt ondertussen de doodsklok voor het grootste onafhankelijke radiostation van het land, Klubrádió. Het station vult 80% van de zendtijd met nieuws en debatten. Dagelijks stemmen 500.000 luisteraars er op af (geen slecht resultaat voor een land van 10 miljoen inwoners). De Hongaarse equivalent van de Vlaamse Regulator voor de Media (VRM) heeft in al haar wijsheid beslist frequentie 95.3, toe te kennen aan een ander zender die meer gericht is op ‘praktisch‘ nieuws en muziek. Gedaan met de debatten en het woord te geven aan de luisteraars. Klubrádió is bij justitie in beroep gegaan en hoopt, tegen beter weten in, dat daar nog redding van kan komen.

dagelijkse newsletter

take down
the paywall
steun ons nu!