Doet DeWereldMorgen.be aan grove misleiding?
Opinie, Nieuws, België -

Doet DeWereldMorgen.be aan grove misleiding?

Ja, volgens Walter Zinzen, bekend oud-VRT boegbeeld, o.m. Congo-expert en opiniemaker. Mijn antwoord daarop heeft De Morgen (nog) niet gepubliceerd.

maandag 2 januari 2012 14:40

DeWereldMorgen.be “doet aan grove misleiding van zijn argeloze lezers”, schrijft Walter Zinzen in De Morgen.

Hij geeft daarvoor twee argumenten. Ten eerste, dat wij van DeWereldMorgen.be mede gefinancierd worden door de vakbonden.

Wat is daar mis mee, Walter? Is dat een zorgvuldig bewaard geheim? DeWereldMorgen.be communiceert daar openlijk, duidelijk en expliciet over. Naast de vakbonden wordt DeWereldMorgen.be gesteund door een lange reeks sociale bewegingen, zowat 50 in totaal. Zie https://www.dewereldmorgen.be/onze-partners   https://www.dewereldmorgen.be/ons-zakelijk-model

De meeste bijdragen komen trouwens van enthousiaste onbezoldigde medewerkers.

Daartegenover, hoeveel weten de lezers en kijkers van de commerciële media over wie de financiers, sponsors, adverteerders en eigenaars zijn? Waar hun winst naartoe gaat, en hoeveel belastingen ze (niet) betalen?

Het tweede argument van Zinzen over de misleiding is, dat hij in DeWereldMorgen.be geen kritisch woord vond over de staking van vorige week. “Dat getuigt van een ontstellend gebrek aan journalistieke vrijheid”.

Het criterium voor journalistieke vrijheid is volgens Zinzen dus: kritiek op een vakbondsactie. Wat zegt dit over zijn maatschappijbeeld?

Omgekeerd stoort het Zinzen blijkbaar niet dat de commerciële media en VRT al maanden kritiekloos herhalen dat de pensioenen onbetaalbaar worden tenzij mensen langer werken, en dat we allemaal moeten besparen omdat “de markten” dat vragen. Over de alternatieven van de vakbonden horen we nauwelijks.

Zinzen denkt misschien dat hij onafhankelijk is; maar hij lijkt voorstander van een samenleving mèt almachtige markten en zonder vakbonden.

dagelijkse newsletter

take down
the paywall
steun ons nu!