Smartphone: Zwitsers zakmes voor journalisten

zondag 11 december 2011 11:59

Ondanks de steile opmars van de smartphone, had ik me steevast voorgenomen mij niet te laten verleiden door deze laatste multimediatrend. Volgens mij was bellen en sms’en het enige wat een mobiele telefoon mij moest bieden. Tot een vriend mij zijn ultramoderne smartphone onder de neus schoof. Ik was onmiddellijk verkocht. Twee weken later ruilde ik mijn trouwe ouwe gsm in voor een slimme mobiele telefoon. Maar is het ding inderdaad zo nuttig of is het sterk overroepen?

Door Gunther Malin

Voor journalisten is een smartphone alvast een handig hulpmiddel. Het laatste nieuws is steeds beschikbaar via mobiel internet en met behulp van Twitter of Facebook worden nieuwsfeiten vlotjes doorgestuurd. Er bestaan talloze app’s, programmaatjes voor de smartphone, die als het ware gemaakt zijn voor journalistenwerk. De BBC bijvoorbeeld schonk in april 2011 aan elk van zijn medewerkers zo’n mobiele telefoon. The School of Journalism van de Indiana University erkent op haar website ook het belang van dit toestel voor de journalistiek:

As technology continues to shape the world of journalism, one tool is emerging as the game changer, the all-in-one tool for on-the-ground reporting: the smartphone.

De convergentie van de media is bij smartphones enorm uitgesproken. Videomateriaal, geluidsmateriaal en tekst komen allemaal samen op een klein toestelletje. Alles is onmiddellijk beschikbaar vanuit gelijk welke plek ter wereld, op gelijk welk moment van de dag. The Nieman Foundation van de Harvard University gaat nog een stap verder:

In any place we go, there will exist the potential for a bombardment of information that has been aggregated about the thousands of digital objects that describe in some way our physical environment — its infrastructure, history, culture, commerce and politics. In the mix will be social and personal information and sometimes even fictional events with this place as a backdrop.

Een studie door Juliane Wagner van 2011 toont aan dat gebruikers van smartphones het toestel zien als een bron van allerhande informatie, maar ook als een hulpmiddel om bereikbaar te zijn op verschillende manieren. Journalisten hebben constant nood aan informatie en moeten voortdurend in verbinding staan met bijvoorbeeld hun redactie. Zij hebben dus alle reden om in te gaan op deze nieuwe trend. Bovendien voorspelt Wagner dat de markt op de noden zal blijven inspelen en steeds meer mogelijkheden zal aanbieden om aan informatie te raken en om in contact te komen met anderen.

Veel journalisten zijn reeds overtuigd van het nut en de omroep BBC stelt de toestellen zelfs gratis ter beschikking aan haar medewerkers. De toekomst van de smartphone binnen de journalistiek lijkt verzekerd. De vraag is dan of de smartphone mee zal evolueren met de journalistiek of omgekeerd.

dagelijkse newsletter

take down
the paywall
steun ons nu!