Nieuws, Milieu, Drinkwater -

“Producenten flessenwater bewerken migranten in VS”

NEW YORK — Multinationals die flessenwater verkopen zaaien al dertig jaar twijfel over de kwaliteit van leidingwater, zegt Corporate Accountability International (CAI). De Amerikaanse watchdog hekelt vooral de verkoop van gebotteld kraantjeswater aan latinomigranten in de VS.

zondag 20 november 2011 11:04

“De laatste dertig jaar hebben flessenwaterbedrijven als Nestlé, Pepsi en Coke een drinkwatermarkt gecreëerd die 15 miljard dollar opbrengt door twijfel te zaaien over leidingwatersystemen”, zegt Corporate Accountability International.

De watchdog neemt vooral de Pure Life-campagne van de Zwitserse multinational Nestlé op de korrel. Volgens CAI is Pure Life niets meer dan gebotteld kraantjeswater. In de Amerikaanse promotie voor Pure Life doet Nestlé grote inspanningen om latinomigranten te bereiken. Zo maakt ze reclamespots speciaal voor deze doelgroep en opende ze flessenwaterwinkels in het arme New Yorkse stadsdeel de Bronx.

CAI zegt dat latino’s wantrouwiger staan tegenover leidingwater omdat de kwaliteit van leidingwater in hun land van herkomst te wensen overliet. De watchdog zegt dat Nestlé daar misbruik van maakt. “De Pure Life-marketingcampagne richt zich vooral op latinomigranten in de Verenigde Staten. Veel van die migranten hebben de gevolgen van slechte openbare waterinfrastructuur elders in de wereld zelf ondervonden.”

Beelden van bergbronnen

Nestlé bevestigt dat de campagne op latino’s gericht is, maar ook op andere doelgroepen. “Nestlé Pure Life is een belangrijk merk bij de latinobevolking”, maar het kent een “ruime verspreiding bij veel, veel verschillende doelgroepen”, zegt Jane Lazgin, directeur bedrijfscommunicatie van Nestlé Waters North America.

Lazgin bevestigt ook dat Nestlé Pure Life-water “uit bronnen of gemeentelijke systemen” komt maar benadrukt dat het een “intensief zuiveringsproces ondergaat.”

Een onderzoek dat de Environmental Working Group (EWG) in 2008 uitvoerde, besloot dat het flessenwater “chemisch niet te onderscheiden is van kraantjeswater.” “Maar met promotiecampagnes vol beelden van bergbronnen en prijzen die 1900 keer hoger liggen dan kraantjeswater, laat men de consumenten geloven dat ze een product kopen dat veel meer gezuiverd is dan water dat uit de tuinslang komt”, zegt de Amerikaanse organisatie die consumenten informeert over milieu en openbare gezondheid.

dagelijkse newsletter

take down
the paywall
steun ons nu!