Nieuws, Samenleving, België, Milieu, Stampmedia, Technologie, Biobrandstoffen, Lessius Mechelen, Biodeuche Racing Team, Autosport, Francorchamps, Deux-chevaux, Bio-ethanol -

Bioracewagen scoort in Francorchamps

Het Biodeuche Racing Team nam half oktober deel aan de 2CV 24-urenrace in Spa-Francorchamps en werd eerste in zijn klasse en achtste in de totale rangschikking.

dinsdag 8 november 2011 15:20

Half oktober ging in Spa-Francorchamps voor de 27ste keer de jaarlijkse 2CV 24-urenrace van start. Bij de deelnemers aan de race behoorde ook het Biodeuche Racing Team. De ploeg nam deel aan de klasse Expérimental, voor auto’s die gebruikmaken van alternatieve brandstoffen en nieuwe technologieën. Biodeuche rijdt op bio-ethanol en beschikt over een volledig elektronisch injectie- en motormanagementsysteem.

De volledige ploeg voor de 24-urenrace bestond uit vijftien personen. Ook Sien Daniëls en Leen Verguts, de twee cateringdames, waren van de partij. Voorts had je nog de monteurs en de verantwoordelijken voor onder andere motor en strategie. Tot het team behoren bovendien twee oud-studenten van Lessius Mechelen, die al meer dan een jaar afgestudeerd zijn als industrieel ingenieur.

Een van de afgestudeerden is webmaster Bart Van Buggenhout. Sinds dit jaar heeft de ploeg namelijk een gloednieuwe website: www.biodeuche.be. Ook de jeugd van Technische Scholen Mechelen (TSM) was vertegenwoordigd. “Pieter, onze teammanager zal ik hem maar noemen, geeft daar les en heeft een aantal leerlingen meegekregen”, zegt teamlid Jelle Neus.

Ready-set-go

Voor de echte race van start ging, waren alle deux-chevaux die wilden deelnemen welkom om een proefrondje te rijden op het befaamde circuit van Spa-Francorchamps. Een sfeervol begin van een over het algemeen vriendschappelijke race. “We zitten hier met een aantal geduchte concurrenten dicht bij elkaar”, zegt Neus al lachend. “Toch hopen we op een eerste plaats binnen onze klasse.”

Racers, mecaniciens en andere medewerkers waren al uren voor het begin van de race druk in de weer om hun deux-chevaux startklaar te krijgen. Om vier uur verzamelden alle deelnemers zich aan de startstreep. Geluk met het weer hadden ze wel: een stralende zon en aangename temperaturen voor deze tijd van het jaar.

“We hopen erop om niet te veel brokken te maken, dat is belangrijk bij de 24-urenrace”, zegt teamlid Neus. Net voor het einde moest de ploeg nog een onverwachte pitstop houden omdat er een stuurlevier, de aansluiting van wiel met stuurinrichting, was afgebroken. “Dit hebben we nog in sneltempo kunnen vervangen om dan nog het aantal verloren plaatsen in te halen”, zegt Neus.

Lucky number 66

Het team kan trots zijn op de verwezenlijking. “Na vijf jaar hebben we een resultaat behaald om van te dromen. We zijn achtste geëindigd en we waren zelfs eerste in de klasse Expérimental”, getuigt een teamlid. Hun lucky number 66 was in 2007 namelijk het allereerste Belgische competitievoertuig dat zich op honderd procent bio-ethanol aan het circuit in Francorchamps waagde.

Niet alleen winnen is dus belangrijk, ook de natuur wordt niet uit het oog verloren. Daarenboven waren de eerste zeven 2CV’s voorzien van een BMW-motor. De Biodeuche zelf behaalde echter de finish met een echte Citroënmotor.

Het Biodeuche Racing Team had drie chauffeurs voor de 24-urenrace: Pieter Franck, Herman Schellekens en Jef Leys. “Elke chauffeur is eigenlijk een mecanicien in hart en nieren, daarom blijft iedereen vaak hangen bij ons team”, zegt Neus. Het motto waar de ploeg aan houdt: “Striving for continuous improvement is better than instantaneous success”. (Streven naar voortdurende verbetering is beter dan instant-succes)

© 2011 – StampMedia – Tekst en foto’s: Jasmin Van San

dagelijkse newsletter

take down
the paywall
steun ons nu!