Fairebel

Fairebel

zaterdag 5 november 2011 18:39

Boeren die produceren onder het label Fairebel deelden vandaag chocolademelk uit aan de hypermarkten van Carrefour ter gelegenheid van de eerste verjaardag van het label.  De boeren willen met hun initiatief het label verder bekendmaken bij een breder publiek.

Fairebel werd in 2010 gelanceerd naar aanleiding van de crisis in de landbouwsector.  Een gedeelte van de winst blijft in de coöperatie en wordt jaarlijks verdeeld onder de deelnemende landbouwers ongeacht de omvang van hun exploitatie.  Bedoeling is om de situatie van landbouwers leefbaarder te maken in België.  Ja, ook het vak voor uitsterven te behoeden.

Ongeveer 400 landbouwers in Vlaanderen en Wallonie zijn aangesloten bij de coöperatie.  Ondanks het ontbreken van grote promobudgetten verloopt de verkoop van het fairebelproduct in stijgende lijn.  Wanneer consumenten bekend geraken met het initiatief, beseffen ze dat ze op hun manier mogelijk een waardevolle bijdrage leveren aan de positie van de landbouwer.

Zou het kunnen dat de landbouwsector bij deze antwoorden formuleert waar de overheid en de boerenorganisaties allang geen antwoorden meer verstrekken?

dagelijkse newsletter

take down
the paywall
steun ons nu!