Foto's: Tomas Dossche
Interview, Nieuws, Economie, België, Vakbonden, Mobiliteit, NMBS, Treinen, TreinTramBus, Infrabel, Besparingsplan, Maatschappelijke functie -

TreinTramBus trekt aan alarmbel over afschaffing van 300 treinen

Reizigersvereniging TreinTramBus (TTB) trekt samen met de vakbonden aan de alarmbel over het besparingsplan van de NMBS dat vrijdag op de agenda staat. Volgens het plan zullen er tussen de 300 tot 600 treinen per dag worden afgeschaft. We vroegen een reactie aan Kees Smilde, woordvoerder van TTB.

donderdag 6 oktober 2011 19:50

Waarom de actie morgen?

Kees Smilde: “Wij willen met een breed front van gebruikers, vakbonden en politieke partijen protesteren tegen de besparingsplannen bij de NMBS. Vrijdag houdt de NMBS haar raad van bestuur. Daar zal bekeken worden hoe er kan worden bespaard. De directie wil naar verluidt tussen de 300 en 600 treinen per dag afschaffen. We hebben de exacte lijst van besparingsvoorstellen niet, maar in de Franstalige pers circuleert het cijfer van 300 tot 600 treinen die zouden worden afgeschaft. We begrijpen niet dat de NMBS treinen wil schrappen terwijl er een groeiende behoefte is aan meer duurzame mobiliteit.”

Waarom moet de NMBS besparen?

“De NMBS maakt verlies en heeft een aantal bezuinigingsdoelen opgesteld om het verlies te beperken. De NMBS werkt namelijk met een dotatie van de federale staat en die mag niet groeien.”

“Eén van de redenen waarom de NMBS moet bezuinigen, is omdat Infrabel – de infrastructuurbeheerder, de maatschappij die de sporen uitbaat en onderhoudt – aan de NMBS een hoge prijs aanrekent voor het gebruik van de sporen. Om een trein te laten rijden en in de stations te laten stoppen, moet de treinoperator NMBS, zoals in alle Europese landen, een vergoeding betalen aan Infrabel. Deze kosten liggen in België gemiddeld evenwel hoger dan in andere Europese landen.”

“We vinden het vreemd dat de NMBS, die een maatschappelijke taak heeft om de groei van de mobiliteit op te vangen en een antwoord te bieden op het groeiende verkeersinfarct, niet meer middelen mag krijgen, maar zelfs moet besparen.”

Waarom liggen die kosten voor het gebruik van de sporen in België zo hoog?

“In België liggen de kosten voor het gebruik van de sporen voor personentreinen hoger omdat men er voor gekozen heeft om de kosten voor het gebruik van de sporen voor goederenvervoer laag te houden. Zo wil de overheid de noodlijdende goederenvervoerafdeling per spoor redden.”

“In Nederland kost bijvoorbeeld een stop in een klein station zes keer minder dan in België. Maar zijn de kosten voor het goederenvervoer dan weer iets hoger.”

Zijn er specifieke lijnen waar er treinen zullen worden afgeschaft?

“Voor zover we weten, gaat het niet om specifieke lijnen. We hebben de lijst met de concrete besparingsvoorstellen helaas nog niet. Maar op een gelekte lijst staan voorstellen om te saneren in heel vroege en heel late treinen. Velen zullen denken dat de modale pendelaar er geen last van zal hebben, maar denk bijvoorbeeld aan mensen die in ploegen werken.  Het zijn vaak sociaal kwetsbare mensen die volledig aangewezen zijn op openbaar vervoer.”

“Wij vinden dat het spoor duidelijk een maatschappelijke opdracht heeft.  Er moeten ook heel vroege en heel late treinen rijden om het spoorsysteem voor iedereen aantrekkelijk te maken.”

Welk alternatieven stellen jullie voor om het tekort bij de NMBS te beperken?

“Uit de financiële jaarverslagen blijkt dat de NMBS heel veel gebruik maakt van dure consultants. We vinden dat in die externe kosten gemakkelijk kan worden bespaard. Daarnaast moet er ook gekeken worden naar de interne efficiëntie. De spoorgroep is opgedeeld in drie verschillende bedrijven. (nvdr: NMBS voor uitbating treinen, Infrabel voor uitbating en onderhoud van sporen en de Holding voor het beheer van het personeel). Die drie bedrijven werken vaak langs elkaar heen of doen dubbel werk. Als ze wat meer zouden samenwerken en beter informatie uitwisselen, kan er al heel wat bespaard worden.”

“We denken dat met het besparen in overheadkosten de verliezen grotendeels kunnen worden opgevangen. Het aanbieden van treinen is de kerntaak van de NMBS en het snijden in het aanbod ervan is dus een slechte keuze.”

De actie tegen de besparingsvoorstellen vindt plaats op vrijdag 7 oktober: verzamelen om 7 uur 30 in het station Brussel-Zuid voor een optocht naar de hoofdzetel van de NMBS aan de Hallepoortlaan in Brussel.

dagelijkse newsletter

take down
the paywall
steun ons nu!