Nieuws, Antwerpen, Lokaal, Antwerpen, Antwerpen Linkeroever, Antwerpse haven, Europese Investeringsbank, Sluis, Participatie Maatschappij Vlaanderen -

Havenbedrijf bouwt grootste sluis ter wereld

ANTWERPEN - Volgende maand starten in de haven van Antwerpen de werkzaamheden voor de bouw van wat dan de grootste sluis ter wereld zal zijn. De kostprijs wordt geraamd op 340 miljoen euro.

vrijdag 16 september 2011 11:05
Spread the love

De nieuwe sluis komt er op het einde van het Deurganckdok en zal de toegang verzekeren tot de dokken van het havengebied op de linker Scheldeoever.

Aan de kant van het dokkencomplex komt de nieuwe sluis uit op het Waaslandkanaal. Van daaruit heeft het scheepvaartverkeer snel toegang tot alle andere dokken op de linker Scheldeoever: het Doeldok, het Verrebroekdok, het Vrasenedok en het Noordelijke en Zuidelijke insteekdok.

Op de locatie waar de sluis komt, bevinden zich momenteel de Sint-Antoniusweg – die een doorgang blijft bieden via de geplande bruggen aan de sluis – en een waterkerende dijk die nu het einde van het Deurganckdok markeert, maar straks verdwijnt wanneer de sluis wordt aangelegd.

Meir

De nieuwe zeesluis zal worden gebouwd naar het type van de Berendrechtsluis, met een breedte van 68 meter en een lengte tussen de buitenste deuren van 500 meter.

Zij wordt net zo lang als een rij van 28 gelede bussen van De Lijn en zo breed als een snelweg met 19 rijstroken. Zij wordt even lang als de Antwerpse Meir, van bij het begin aan de Huidevetterstraat tot aan het einde bij de Jezusstraat en de Leystraat. Zij zal hierdoor dezelfde afmetingen hebben als de Berendrechtsluis, die momenteel de grootste zeesluis ter wereld is.

Kathedraal

De nieuwe sluis zal echter wel dieper zijn. Zij is vier keer zo lang als de Antwerpse kathedraal hoog is en bevat drie keer zoveel constructiestaal als de Eiffeltoren. Het gebruikte beton volstaat om 35 verdiepingen te storten op een voetbalveld.

De afmetingen van de nieuwe sluis zijn dus gigantisch. Toch is de bouw ervan een precisiewerk. Zo moeten de sluisdeuren, bijvoorbeeld, perfect sluiten.

Ook het mechanisme van de opengaande bruggen is millimeterwerk omdat het treinspoor vlot moet aansluiten op en naast de brug, telkens wanneer ze open- en weer dichtgaat.

Europese Investeringsbank

De totale kostprijs van de nieuwe sluis en aanhorigheden op de linker Scheldeoever wordt geraamd op 340 miljoen euro. De investeringsholding Participatie Maatschappij Vlaanderen treedt op als strategische partner en heeft in opdracht van NV Vlaamse Havens en NV Deurganckdoksluis onderhandelingen gevoerd met de Europese Investeringsbank.

Zij bereikte inmiddels een belangrijk akkoord over de financieringsovereenkomst. Zo heeft de Europese Investeringsbank zich verbonden om 50 procent van de totaalprijs van de constructie te financieren, met een maximum van 160,5 miljoen euro. Daarnaast verleent ook de KBC Bank een kredietlijn van 81 miljoen euro.

Indien de werken zonder vertragingen verlopen, zal de sluis in 2016 operationeel zijn.

take down
the paywall
steun ons nu!