Haïti betaalt per sms
Verslag, Nieuws -

Haïti betaalt per sms

Betalen per sms blijkt een absoluut succesverhaal in het noodlijdende Haïti, waar amper een op tien inwoners een bankrekening heeft, maar waar bijna elk huishouden toegang heeft tot een gsm.

donderdag 25 augustus 2011 20:13

De overgrote meerderheid van de Haïtianen houdt de spaarcenten thuis en moet zich dus telkens verplaatsen om een rekening te betalen. Dat is niet alleen tijdrovend en duur, maar houdt ook risico’s in.

De gsm-betalingsdienst TchoTcho speelt daar handig op in. De joint-venture tussen onder meer telecomaanbieder Digicel en Scotiabank kwam er onder invloed van de Bill and Melinda Gates Foundation, en heeft tot doel om het betaalverkeer te vergemakkelijken en zo de economie sneller weer op de been te helpen na de vernietigende aardbeving in januari 2010.

Om met TchoTcho te betalen, hebben gebruikers niets anders nodig dan een gsm met sms-functie en een identiteitskaart. Dat treft in een land waar bijna iedereen, via een eigen gsm of een gedeelde telefoon, toegang heeft tot een mobiele telefonie.

Inschrijven kan eenvoudig bij een van de meer dan vijfhonderd TchoTcho-verdelers in het land, vaak kruideniers of tabakswinkeltjes. De Tcho-Tcho-rekening werkt vervolgens nagenoeg als een gewone bankrekening: de eigenaar kan er geld op storten, overschrijvingen doen, rekeningen betalen of subsidies ontvangen, allemaal via een simpele sms.

Gat in de markt

De dienst bleek een gat in de markt en van sinds de lancering in april stijgt het aantal gebruikers exponentieel. In juni had TchoTcho al twintigduizend gebruikers en dat aantal steeg snel tot vijftigduizend in juli en meer dan honderdduizend begin augustus. Ngo’s zoals World Vision gebruiken het systeem om hun werknemers uit te betalen of aannemers te betalen.

Het aantal transacties stijgt navenant: in juni werden er 54.000 transacties geteld, in de eerste helft van augustus al 925.000. Digicel en Scotiabank wonnen in juni de Global Telecoms Business Innovation Award voor hun product. Het succes is zo groot dat de bedrijven willen uitbreiden naar Latijns-Amerika en al verschillende testprojecten begonnen zijn in landen als Peru, Colombia en Mexico.

dagelijkse newsletter

take down
the paywall
steun ons nu!