© Mycale
Nieuws, Cultuur, België -

Engelenklanken op Jazz Middelheim

Terwijl op de eerste concertdag van Jazz Middelheim vaste waarden zoals Thielemans en Bert Joris hun opwachting mochten maken voor een traditioneel wat ouder en honkvast publiek, lokte saxofonist, componist, orkestleider en producer John Zorn, probleemloos de jongere generatie naar het Park Den Brandt.

maandag 15 augustus 2011 15:43

Deze cultfiguur en alchemist van de New Yorkse downtonscène nam de volledige programmatie van de tweede festivaldag voor zijn rekening. Zelf kwam hij pas in het vierde en laatste concert meespelen op zijn altsax, begeleid door het Masada Sextet. Na zijn optreden op het festivalterrein gaf hij rond middernacht nog een besloten concert in de protestante kerk De Olijfberg. Daar gaf hij voor ruim tweehonderd aanwezigen een orgelrecital ten berde, waarbij hij, voor wie er nog aan moest twijfelen, nog maar eens zijn grootmeesterschap ten volle bewees.

Engelenmuziek

Eerder die dag bracht John Zorn voor het festivalpubliek een collage met composities uit zijn beroemde album: Book of angels, uitgevoerd in vier diverse bezettingen. Uri Caine beet de spits af met solospel op piano en vervolgens voerde het Mycale-project een geslaagde interpretatie van Zorn’s composities uit. Het ensemble Bar Kokhba bracht daarna een aantal originele Masadacomposities. De verdienste van dit fameuze kwartet is vooral dat het de weelderigheid van de composities in bredere muzikale anekdotes vertaalt, wat resulteert in pure Engelenmuziek, waarbij vooral de Joodse origine van de componist het klankenspectrum domineert.

Masada

En tot slot kwam de rusteloze zoeker naar de vele reflecties uit de wereld van de improvisatie tevoorschijn met zijn meest succesrijke en meest toegankelijke ensemble. Het kwartet Masada groeide trouwens uit tot een ware cultgroep. Zorn noemde de band naar de vesting waar joodse verzetsstrijders massaal zelfmoord pleegden om aanstormende Romeinen te snel af te zijn. Voor Masada schreef hij niet minder dan tweehonderd muziekwerken. In 2004 begon hij te componeren voor het tweede Masada Book: The Book of Angels, wat inmiddels resulteerde in driehonderd bijkomende composities.

Middernachtconcert

John Zorn had er met zoveel bedrijvigheid en talent dus geen probleem mee om de tweede dag van de dertigste editie van Jazz Middelheim rijkelijk te vullen. Weinig musici in dit genre spreken zoveel muzikale talen als hij. En dat liet een meer dan enthousiast publiek op het festival wel erg duidelijk merken. Van de tweehonderd bevoorrechten die het extra middernachtconcert in de Olijfbergkerk konden bijwonen kreeg hij bovendien een indrukwekkende en langdurige staande ovatie cadeau. Terecht, ja zeker!

dagelijkse newsletter

take down
the paywall
steun ons nu!