© Courtesy Galerie Ludwig Trossaert
Nieuws, Cultuur, België, Lokaal, Antwerpen, Antoon Van Wijk, Bert Prins -

Hoeren en Lichtvoetigheid op Zuiderzinnen

Galerie Ludwig Trossaert opent tijdens het jaarlijkse woordenfestival Zuiderzinnen een tentoonstelling met glaswerk van de Nederlandse beeldhouwer Antoon van Wijk en Pop-Art van de Belgische kunstenaar Bert Prins.

woensdag 10 augustus 2011 14:14

Pop-Artkunstenaar Bert Prins zocht voor zijn nieuwste tentoonstelling inspiratie in het Red Light District van Antwerpen en Brussel. De kunst van het schilderen van het gewone, waarbij grote kleurenvlekken de toon aangeven is perfect voor deze biotoop, waar overwegend blauw en rood het hoge woord voeren en waar het verborgene eerder regel is dan uitzondering. Kunst als de hoerenbuurt, bevreemdend voor de enen of een toevluchtsoord en warme mantel voor de anderen.

Kustmatige gezelligheid

Bert Prins slaagt er als geen ander in de sfeer van deze kunstmatige gezelligheid op het doek over te brengen. Als flanerende bezoekers slenteren we van doek tot doek, van raam tot raam, en proberen de gezichten achter het venster te ontdekken. Het beeld dat we krijgen wanneer we de nodige afstand nemen van het doek brengt als het ware de identiteit van het onderwerp tot leven. Hoe dichter we bij het doek komen, hoe onherkenbaarder de personages worden en hoe meer zij zich verhullen in hun artistieke, wazige contouren zoals de schilder ze heeft neergezet op het doek.

Suikerzoet

Als suikerzoete snoep vloeien de donkere kleuren in elkaar als ze smelten onder de hitte van onze blikken. De Pop-Art die Bert Prins ons hier brengt is er een van licht en schaduw, van verhullen en ontrafelen. Een spel waarin het doek ons misleidt en lokt, waarbij het ons een wereld toont die we herkennen maar niet kennen en die we met geïnteresseerde schroom dichter naderen tot we geconfronteerd worden met de rauwe werkelijkheid.

De Exuberante Onwerkelijkheid

Antoon van Wijk is glaskunstenaar. Hij studeerde van 1979 tot 1984 aan de gerenommeerde Gerrit Rietveld Academie in Amsterdam en specialiseerde zich in Monumentale Vormgeving.

Omzichtigheid

Glas laat zich slijpen, blazen, smelten en gieten. Antoon van Wijk heeft gekozen voor de giettechniek, waarbij oxides worden toegevoegd om het glas door en door te kleuren. Geen eenvoudige methode, vooral het afkoelen vraagt de grootst mogelijke omzichtigheid. Het is een proces dat wekenlang duurt, waarbij de temperatuur elke dag enkele graden mag dalen. Gebeurt dit te snel, dan treedt er spanning op in het glas en ontstaan er scheuren. Het voordeel van de giettechniek is, dat de kunstenaar het glas elke vorm kan laten aannemen die hij wil, net als bij bronsgieten. En dat is precies wat Antoon van Wijk nodig heeft voor zijn speelse, exuberante vormen.

Lichtvoetigheid

Vrijmoedig vormt hij zijn vrolijke mens- en dierfiguren, soms naar de realiteit, maar ook vanuit zijn rijke fantasie. Hij smelt ze samen tot uitingen van ´vrolijk fantasme”, bedoeld om het hart te verlichten en een glimlach aan de mond te ontlokken. Het is telkens weer bevrijdend om het contrast te ervaren tussen de loden zwaarte van de gegoten stukken en de lichtvoetigheid die Antoon van Wijk eruit op doet stijgen.

Praktisch:

Love for sale – De Exuberante Onwerkelijkheid

Galerie Ludwig Trossaert

Museumstaat 29 – Antwerpen

Van 9 september tot 1 oktober 2011

Gratis toegankelijk van woensdag tot zaterdag van 14 uur tot 18 uur. Gesloten op feestdagen..

Vernissage: Vrijdag 9 september om 19.uur – Inleiding Guy van Hoof

Nocturne: Donderdag 8 september van19 uur tot 23 uur.

dagelijkse newsletter

take down
the paywall
steun ons nu!