Nieuws, Boedisme - IPS

Veel meisjes slachtoffer van boeddhistische tradities Nepal

Er is een wereldwijde discussie onder boeddhisten losgebarsten over geweld tegen vrouwen en meisjes in Nepal. De aanleiding is een non die door verschillende mannen werd verkracht en vervolgens uit haar klooster werd gezet omdat ze geen maagd meer was.

vrijdag 29 juli 2011 14:53

De Nepalese Boeddhistische Federatie heeft na de brede kritiek het besluit herzien, zodat de vrouw, wanneer ze is hersteld, alsnog kan terugkeren. Maar het is maar een kleine overwinning, aangezien duizenden vrouwen en meisjes nog steeds het slachtoffer zijn van religieuze rituelen in Nepal.

Groepsverkrachting

De 21-jarige non werd op 24 juni in oost-Nepal door vijf mannen verkracht, toen ze vanwege het slechte weer de nacht doorbracht in een bus. Haar familie heeft haar naar het ziekenhuis gebracht, maar de artsen wilden het niet erkennen als verkrachting. Aanvankelijk wilde ook het staatsziekenhuis in Kathmandu haar niet helpen, totdat de media druk legde op de artsen.

Vijftien boeddhistische organisaties veroordeelden vervolgens de daad, maar sloten haar wel uit van het kloosterleven omdat ze volgens hen haar maagdelijkheid en religieuze status had verloren. De beslissing zorgde voor een storm van discussie in de hele boeddhistische wereld.

“Er is veel schok en ongeloof”, schreef Matthew Frazer, de Amerikaanse oprichter van de Yeshe Tsogyal Foundation die opkomt voor boeddhistische slachtoffers van geweld. “Het is een gevaarlijk precedent dat ook in de toekomst kan worden gebruikt om zulke acties tegen slachtoffers te nemen.”

De non maakt deel uit van de Tamanggemeenschap, een Tibetaans-Birmaans volk in de hoge Himalaya, die tot de armste groepen van Nepal behoort. Veel mensen zijn slachtoffer van mensenhandel. De armoede houdt ook vrouwonvriendelijke religieuze praktijken in stand.

“Land is schaars”, zegt Uttam Niraula, directeur van de Organisatie voor Humanisme Nepal die zich inzet tegen bijgeloof en paranormale praktijken. “Families met veel kinderen willen daarom voorkomen dat het nog verder wordt opgesplitst. Terwijl de oudste kinderen voor de familie moeten zorgen, worden de middelste kinderen naar het klooster gestuurd. Dat is de Jhumatraditie.”

Jonge godin

Er zijn meer tradities waar de organisatie tegen vecht. In veel plaatsen wordt een meisje verkozen tot Kumari, de beroemde Levende Godin die de wacht houdt over de stad. Soms is ze nog maar drie jaar oud. Ze wordt geïnstalleerd in een paleis, weg van haar familie en mag niet naar buiten. Haar regering eindigt wanneer ze de puberteit bereikt.

In het uiterste westen van Nepal bestaat ook nog het Deukisysteem, vergelijkbaar met de Indiase Devadasi, de tempelslavinnen. Families “geven” een jonge dochter aan een tempel, waar ze het slachtoffer is van armoede, uitbuiting en gedwongen prostitutie.

De Organisatie voor Humanisme heeft samen met andere organisaties en de regering een wetsvoorstel ingediend om dergelijke discriminatie tegen te gaan. “Deze gebruiken zijn duidelijk in strijd met de Nepalese Kinderwet uit 1992”, zegt Niraula. “Daarin staat dat kinderen niet gescheiden mogen worden van hun ouders, en naar school moeten gaan. Er staat dat kinderen onder de zestien geen monnik of non mogen worden.”

Maar zelfs als het parlement met de wet instemt, zal het verbod moeilijk te handhaven zijn. De regering wil de machtige Newargemeenschap, waar de godin Kumari wordt vereerd, niet tegen zich in het harnas jagen. En ook aan de Jhumatraditie mag niet worden getornd, vindt Ang Kaji Sherpa, algemeen secretaris van de Nepalese Federatie van Inheemse Nationaliteiten. “Het is een schending van onze culturele rechten. De regering moet eerst de belanghebbenden raadplegen en sociale hervormingen doorvoeren voordat ze eenzijdig een wet afkondigt.”

dagelijkse newsletter

take down
the paywall
steun ons nu!