Aéroport International de N'djili Kinshasa (foto Wikipedia)
Verslag, Nieuws, Afrika, Samenleving -

“Congolese luchthavens vertonen zware gebreken”

De luchthavens van de Democratische Republiek Congo vertonen zware gebreken. Dat zeggen zowel piloten als de Congolese overheid. De laatste maanden gebeurden enkele zware ongevallen op Congolese luchthavens.

dinsdag 26 juli 2011 10:21

“In nauwelijks een jaar tijd zijn in dit land vier ongevallen gebeurd door gebreken in de weerdiensten, problemen met de communicatie tussen controletoren en piloot en de inadequate installaties van de luchthavens”, zegt Joachim Jean Paul Ndagano, vluchtcommandant bij het staatsbedrijf Lignes Aeriennes Congolaises. “De apparatuur in de controletorens en de weerstations die precieze informatie in realtime moet geven over het weer, de atmosfeer en de temperatuur, voldoet niet aan de huidige luchtvaartnormen, en dat is een zwaar gebrek.”

Stagiairs in de controletoren

Het meest recente ongeval gebeurde op 8 juli met een Boeing 727 van luchtvaartmaatschappij Hewa Bora. Het toestel crashte toen het de luchthaven Bangboka in de noordoostelijke stad Kisangani naderde. Het was het derde ongeval van een toestel van Hewa Bora in twee jaar tijd. Er kwamen 73 mensen om, 47 raakten zwaargewond.

Op 13 juli wees Hewa Bora-directeur Stavros Papaioannou het Congolese Bestuur voor Luchtvervoer met de vinger. Die zou “de dag van de ramp stagiairs hebben aangesteld in de controletoren en geen gekwalificeerde professionals.”

Justin Okana N’Fiawi, directeur van het Bestuur voor Luchtvervoer, ontkent dat. “Geen enkele stagiair had toegang tot de betrokken luchthavendiensten op de dag van het ongeval, en zeker niet tot de controletoren.”

Minister van Transport Martin Kabwelulu zegt dat het vliegtuig te zwaar geladen was maar geeft ook toe dat de controletoren de piloot foute informatie heeft gegeven.

Beide versies worden van tafel geveegd door Godard Mamba Makola van de Congolese Vereniging voor Luchtverkeersleiders. “Tot het eindrapport van het onderzoek niet openbaar wordt opengemaakt, zullen er geen verantwoordelijkheden kunnen worden toegeschreven.”

Brandweerwagen uren te laat

Volgens parlementslid Hubert Pierre Moliso gaf een voorlopig rapport aan dat de brandweerwagen pas na uren bij het brandende toestel was gearriveerd.

Onafhankelijke bronnen hebben het ook over de “verdwijning van geluidsopnames van de gesprekken tussen de piloot en de controletoren van de luchthaven van Bangboka”.

“Niet alleen is er een gebrek aan adequate apparatuur en infrastructuur, er zijn ook geen verantwoordelijkheidsprincipes voor de betrokkenen”, zegt Moliso. “Het zal nooit mogelijk zijn om schuldigen aan te duiden. De weinig fraaie polemiek tussen de eigenaar van de luchtvaartmaatschappij en de regering over de verantwoordelijkheid van het laatste ongeval leidt alleen maar de aandacht af van de gebreken van onze luchthavens.”

Veiligheidsnormen niet gehaald

Voor minister Kabwelulu liet het laatste ongeval in elk geval zien dat de veiligheid van de luchtvaart in Congo “nog ver verwijderd is van de veiligheidsnormen, van start tot aankomst.”

Een rapport dat het Bestuur voor Luchtvervoer in maart publiceerde, bevestigt dat de meeste Congolese luchthavens “een tekort aan apparatuur in de controletorens en de technische afdelingen” vertonen. Ook de brandbestrijding en de platforms waar vliegtuigen parkeren, vertonen gebreken. “De elektriciteitstoevoer is niet stabiel en de systemen om de tankwagens te bevoorraden en de aanvoerroutes bij een grote brand vertonen gebreken in de meeste luchthavens.”

dagelijkse newsletter

take down
the paywall
steun ons nu!