Verslag, Nieuws, Milieu, België, Greenpeace - Stien Coessens

Volkswagen verwikkeld in een sterrenoorlog

Greenpeace lanceerde dinsdag een internationale campagne om de 'duistere zijde' van Volkswagen (VW) aan het licht te brengen. Met die duistere zijde doelt de milieuorganisatie op de klimaatschadelijke praktijken van het bedrijf.

dinsdag 28 juni 2011 21:41

Middels een parodie op de bekende VW-reclamespot, geïnspireerd op het Star Wars-thema, roept Greenpeace de autoconstructeur op om te voldoen aan de milieuprestaties die veel klanten verwachten. Op de website www.vwdarkside.com kan het publiek zich aansluiten bij de ‘Rebellie’ tegen VW.

De lancering van de website en de parodie op de reclamespot gaan samen met de publicatie van een rapport ‘De duistere zijde van Volkswagen’, over hoe VW inspanningen voor bescherming van het klimaat blokkeert. In België gingen enkele Stormtroopers dinsdag ook langs bij de kantoren van D’Ieteren, dat de belangen van VW in België vertegenwoordigt. Een nieuwe episode van Star Wars is in de maak …

“VW positioneert zich als een ‘groene’ autoconstructeur maar maakt die claim absoluut niet waar. Toch koesteren de consumenten van VW, terecht, bepaalde verwachtingen tegenover het bedrijf”, zegt Joeri Thijs van de klimaat- en transportcampagne van Greenpeace.

“Als de grootste autobouwer van Europa kan VW kan het verschil maken door zuinige modellen te ontwikkelen en ambitieuzere uitstootnormen voor voertuigen te ondersteunen in plaats van ze te blokkeren. We hopen dat deze campagne VW kan overtuigen om zich af te wenden van de duistere krachten en te voldoen aan de verwachtingen van zijn klanten.”

Het Greenpeace-rapport analyseert onder andere volgende punten:

  • De autobouwer gooit zijn gewicht in de schaal om een ambitieuze klimaatwetgeving tegen te houden.
  • VW loopt achter op andere producenten wat het terugdringen van het verbruik van zijn modellen betreft, maar profileert zich toch als “de groenste autobouwer ter wereld.”
  • De Blue Motion-technologie is nog niet ingevoerd voor alle modellen uit het aanbod. Dit zou de milieuprestaties van het wagenpark ten goede komen en de kosten voor bestuurders naar omlaag halen.

Als tweede grootste autoconstructeur ter wereld gebruikt VW zijn invloed, in het bijzonder via de industriële lobby’s, om een rem te zetten op de invoering van klimaatwetten in Europa en de Verenigde Staten. Het gaat onder meer over de aanpassing van de emissiereductiedoelstelling voor de Europese Unie.

In tegenstelling tot bedrijven als IKEA en Unilever hoort Volkswagen nog niet in de rij van progressieve bedrijven die een ambitieuzere klimaatdoelstelling van 30 procent minder broeikasgassen ondersteunen. Ook landen zoals Denemarken, het Verenigd Koninkrijk, Zweden, Griekenland en Portugal staan achter een verhoogde klimaatambitie, die ook ten goede komt van de Europese economie.

“VW wil ‘s werelds grootste en groenste autobouwer worden”, zegt Joeri Thijs. “De groep moet de ‘duistere zijde’ achter zich laten en verantwoordelijkheid opnemen voor het klimaat. Volkswagen heeft alle troeven in handen om beter te doen. Als ze hun technologie voor brandstofbesparing (Blue Motion) voor àlle modellen invoerde, zou dat niet alleen gunstig zijn voor de eigen milieuprestaties, maar voor het hele Europese wagenpark.”

dagelijkse newsletter

take down
the paywall
steun ons nu!