Nieuws, Cultuur, België, Antwerpen, Stampmedia, HETPALEIS, Theater, Antwerpen, Klassieke muziek, Opera, Judith Vindevogel, Walpurgis, Turandot, Puccini, Sprookjesopera -

Sprookjesopera ‘Prinses Turandot’ beroert jong en oud

ANTWERPEN - De recente samenwerking tussen HETPALEIS en het muziektheatercollectief Walpurgis resulteerde in een muzikaal pareltje. Tijdens de première van ‘Prinses Turandot’ op 18 maart liet het muisstille publiek zich bekoren door fijne operamuziek en geloofwaardig acteerspel. Hoe mooi kan eenvoud zijn.

donderdag 24 maart 2011 17:45
Spread the love

Op de scène staan twee operazangers, een éénmansorkest en een vertelster van 77 jaar oud. Samen brengen ze het verhaal van prinses Turandot, een mooie prinses die niet wil trouwen.

Om haar minnaars om de tuin te leiden, verzint ze raadsels. Als de prins het juiste antwoord niet kent, hakt zij als straf zijn hoofd eraf. De voorstelling is deels gebaseerd op de gelijknamige opera van Puccini. Judith Vindevogel nam de regie op zich.

‘Kleuteropera’

“Ik hou niet van het woord kleuteropera”, zegt Vindevogel, “Ik spreek liever van een sprookjesopera, zo benadruk je dat het om een vertelling gaat.”

Vindevogel heeft intuïtief gekozen voor het verhaal van Turandot. “Het verhaal bevat een boeiende mix van oosterse en westerse elementen. Oorspronkelijk komt het uit Perzië. Ik wilde geen suikerzoet verhaaltje vertellen, maar veeleer een grimmig sprookje.”

Rosetta (bijna 5) vertelde na afloop dat ze het een mooie voorstelling vond. Vooral het opvallende kostuum van de prinses was haar bijgebleven. Ook haar moeder reageerde enthousiast: “De regisseuse is erin geslaagd om emotie over te brengen. Ze geeft de essentie van opera mee aan de toeschouwer, niet de grootsheid, maar wel een zee van gevoel.”

De kunst van het luisteren

Volgens Vindevogel past klassieke muziek binnen de leefwereld van kleuters. “Het actuele muziekaanbod voor kinderen is ronduit debiliserend”, verzucht Vindevogel.

“Kinderen worden niet serieus genomen. Moderne kinderprogramma’s zitten boordevol met debiele stemmetjes en geluidjes. Met ‘Prinses Turandot’ wilde ik absoluut geen kinderachtige voorstelling maken. Doordat de voorstelling op verschillende betekenisniveaus werkt, weten ook volwassenen de opera te smaken.”

Vanuit deze gedachte werd ook het decor erg sober ingericht. “We leven in een beeldcultuur die te weinig ruimte biedt om te luisteren”, zegt de regisseuse. “Daarom wilde ik de input voor het oog beperken en niet te veel nadruk leggen op het kijken. Leren luisteren is een vermogen dat ontwikkeld moet worden. Volgens mij is deze eigenschap onderontwikkeld bij ons.”

Een levenswandel vol muziek

“Zelf ben ik toevallig in de operawereld beland”, vertelt Vindevogel, “Op mijn vijftiende kreeg ik te horen dat ik niet langer op de Koninklijke Balletschool van Antwerpen kon blijven, omdat ik niet lang genoeg was. Mijn balletlerares heeft me toen doorgestuurd naar een zangleraar, dat was Marcel Vercammen.”

“Hij staat bekend als ‘de laatste heldentenor van Vlaanderen’. Met zijn charisma wist hij mij te overtuigen om te gaan zingen. Muzikaliteit is mij met de paplepel ingegeven, thuis luisterden we altijd naar klassieke muziek. Mijn ouders zongen ook in hun dagelijkse omgang. Net zoals in een opera vroegen ze elkaar al zingend aan de ontbijttafel: ’schatje, geef je mij het zout eens doooooor?’”, lacht ze.

De voorstelling ‘Prinses Turandot’ is uitverkocht, maar zal hernomen worden in 2012. Voor meer info kan je terecht op de website van HETPALEIS: www.hetpaleis.be

Op 31 mei 2011 staat er nieuwe samenwerking tussen HETPALEIS en Walpurgis op het programma. De titel van de voorstelling is Zilke.

© 2011 – StampMedia – Marieke Van Cauwenberghe

take down
the paywall
steun ons nu!