Het professionele veld communiceert op een te afstandelijke manier met jongeren. Dat merkte vzw E-Lab na een jaar onderzoek over wat leeft in de jongerencultuur. Daarom startte de vzw met het nieuwe project ‘eeland’. “Met eeland proberen wij op een interactieve manier te communiceren met jongeren”, zegt Thomas Odeurs, projectmanager van E-Lab.
“De manier waarop professionele instanties boodschappen meedelen, trekt jongeren minder aan. Door boodschappen in een leuke vorm te gieten kan je inspelen op interesses van de jeugd”, benadrukt Odeurs. “We gebruiken een mix van moderne media om de boodschap over te brengen. Zo bereiken we jongeren soms via een spelletje, waarbij je eerst alle levels moet doorlopen om de boodschap te achterhalen.”
Prijswinnaar
Eeland is een uniek project voor E-Lab, omdat diverse sociale media aan bod komen. In eerdere projecten draaide het enkel om ICT. Zo biedt het project ‘E-Lab School’ jongeren uit het BSO een eenjarige ICT-opleiding aan.
“Vaak zijn deze leerlingen schoolmoe en meer geïnteresseerd in hun hobby’s, zoals computers in elkaar steken. Via E-Lab School motiveren we hen om van hun hobby hun beroep te maken en toch te gaan werken”, zegt Veerle Stevens, medewerkster van E-Lab.
Het concept won de ‘E-dinges Award 2010’ waardoor E-Lab mocht deelnemen aan een hoorzitting voor de Commissie cultuur, jeugd, sport en media in het Vlaamse Parlement. De commissieleden waren onder de indruk van het concept en willen het bekender maken in Vlaanderen.
Eerdere projecten
Een ander project van E-Lab was ‘E-gender’, waarbij laaggeschoolde vrouwen werden aangemoedigd om een stap in de ICT-wereld te wagen. “Met dit project wilden we deze vrouwen laten inzien dat zij een job in de ICT ook aankunnen”, zegt Stevens.
E-gender heeft twee jaar geduurd en is nu afgerond. Daarnaast is er ook nog het ‘ICT-loket’, een adviesorgaan waar ondernemers, directie en medewerkers meer over ICT kunnen leren.
© 2011 – StampMedia/Xios – Goele Theunis