Verslag, Nieuws, België, Vt4, Woestijnvis -

Een tv-kanaal voor Woestijnvis: VRT weer niet de slimste

Woestijnvis-baas Wouter Vandenhaute waande zich vorige week even een Hendrik en deed een bod op de zenders VT4 en VijfTV. Wie de zenders ook in handen krijgt, de verkoop zal het Vlaamse medialandschap grondig door elkaar schudden.

dinsdag 25 januari 2011 20:49

ProSiebenSat1, de Duitse eigenaar van VT4 en VijfTV, kampt met schulden en is op zoek naar cash. Daarom werden naast de Vlaamse zenders ook de Nederlandse SBS-zenders SBS6, Net5 en Veronica en enkele Noorse kanalen in de etalage gezet.

Geïnteresseerde kopers konden zich tot vorige week aanmelden bij zakenbank J.P. Morgan die de verkoop leidt. Die interesse blijkt nogal groot te zijn.

In Nederland liet mediamagnaat John de Mol (de man achter Big Brother) zijn oog vallen op de SBS-zenders. Ook De Persgroep van Christian Van Thillo die eerder al Volkskrant, het Algemeen Dagblad en Trouw kocht, wil een Nederlandse tv-zender aan zijn portefeuille toevoegen.

Woestijnvis wil af van afhankelijkheid arme openbare omroep

In Vlaanderen wordt het mogelijk een tweestrijd tussen RTL en Woestijnvis. RTL, Europa’s grootste commerciële tv-groep en voor 90 procent in handen van het Duitse mediaconcern Bertelsmann, staat al langer te springen om op de Vlaamse tv-markt actief te worden. Met Club RTL en RTL-TVI heeft RTL al een groot deel van de Waalse en Brusselse markt in handen. Dankzij VT4 en VijfTV zouden zij adverteerders toegang tot de hele Belgische markt kunnen aanbieden.

Woestijnvis-baas Wouter Vandenhaute noemt zijn bod “een unieke kans om een buitenlandse zender in Vlaamse handen te laten komen”. Het is natuurlijk om eindelijk een Woestijnviszender uit de grond te stampen en niet langer afhankelijk te zijn van de almaar armlastiger openbare omroep.

Nieuwe Persgroep

De Vijver, de holding achter Woestijnvis, is te klein om alleen een bod te doen op de SBS-zenders die meer dan 100 miljoen euro zouden waard zijn. Een groot deel van de middelen zal moeten komen van Corelio, de uitgever van De Standaard en Het Nieuwsblad. Corelio bezit nu al veertig procent van de aandelen van De Vijver.

Mogelijk komt ook tijdschriftenuitgever Sanoma met geld op de proppen. Sanoma verkocht vorig jaar 49 procent van Humo aan De Vijver.

U ziet het kluwen al ontstaan. Tegenover De Persgroep die de kranten Het Laatste Nieuws, De Morgen en De Tijd, het weekblad Dag Allemaal en VTM, 2BE en Vitaya controleert, zou er een groep komen met de kranten Het Nieuwsblad, De Standaard, het weekblad Humo en de Woestijnviszenders. Bij die laatste groep hoort ook nog productiehuis deMensen (o.a. Blokken) dat voor 40 procent in handen is van Woestijnvis.

Benieuwd hoe de redactie van Humo zal omgaan met die aardverschuiving. Een automagazine dat wordt uitgegeven door BMW kan moeilijk volhouden dat het ‘onafhankelijk’ is.

VRT niet de slimste

Ook voor de VRT zou de verkoop grote gevolgen hebben. Het exclusiviteitscontract tussen de VRT en Woestijnvis loopt binnen enkele maanden af. Beide partijen sloten onlangs een overeenkomst voor een jaar waardoor de bestaande Woestijnvisproducties en -gezichten tot midden volgend jaar bij de VRT blijven.

Studio 100 en Woestijnvis konden allebei ontstaan en groot worden dankzij het belastinggeld van de openbare omroep.

Daarna is alles mogelijk. De openbare omroep dreigt sterkhouders als De slimste mens, Man bij hond, De Pappenheimers en De laatste show kwijt te spelen. Woestijnvis zou de primaire en secundaire rechten op alle programma’s bezitten. In het exclusiviteitscontract staat dat Woestijnvis de programma’s mag verkopen aan derden na overleg met de VRT en als deze derde de concurrentiepositie van de VRT op de Vlaamse markt niet benadeelt. Maar geldt die (zwakke) bepaling ook als Woestijnvis zelf die derde is?

De VRT toonde zich de laatste jaren niet meteen de slimste onderhandelaar. Na Studio 100 is Woestijnvis het tweede bedrijf dat dankzij het belastinggeld van de openbare omroep uitgroeit tot een grote commerciële speler en potentiële concurrent. Mediamakers konden er in alle luwte en zonder financiële zorgen werken aan de uitbouw van hun commercieel bedrijf.

De VRT hielp ook mee de Vlaamse wielerklassiekers groot te maken. Vorig jaar kwam aan het licht dat de openbare omroep daar geen cent aan verdient. Alle inkomsten uit de commerciële deals rond de Ronde van Vlaanderen, Gent-Wevelgem of de Brabantse Pijl gaan naar Flanders Classics, onderdeel van … De Vijver en Woestijnvis. Klassiekers die binnenkort misschien alleen nog op de Woestijnviszenders te zien zijn.

Basta!

Maar misschien dat de mediagebruiker daar beter van wordt? Dat valt te betwijfelen. Wie denkt dat de werknemers van Wouter Vandenhaute op de nieuwe Woestijnviszenders dezelfde kwaliteit zullen leveren als we nu gewoon zijn op de VRT droomt.

Daarvoor volstaat het naar de cijfers te kijken. Voor fictiereeksen kreeg Woestijnvis volgens het exclusiviteitscontract 300.000 euro per aflevering. Dat is het dubbele van de kostprijs van een aflevering van pakweg ‘Aspe‘ op VTM. De kwaliteit van een reeks als Van vlees en bloed ligt dus niet alleen aan het uitzonderlijk talent van de makers.

Christian Van Thillo van De Persgroep pakte tijdens de onderhandelingen over de vorige beheersovereenkomst voor de VRT ooit uit met de kostprijs van Man bijt hond en de VTM-concurrent Hart van Vlaanderen. Man bijt hond kostte toen 20.000 euro per aflevering. Hart van Vlaanderen moest het doen met 6250 euro. Minder dan een derde dus en dat op de grootste commerciële zender van Vlaanderen.

Een commerciële zender zal nooit het risico nemen van een programma als Basta

Commerciële zenders experimenteren ook zelden of nooit met originele programma’s. Ze kiezen liever formats die hun deugdelijkheid bewezen hebben in het buitenland (Mijn Restaurant, Komen eten). Een zender als VTM of VT4 zal nooit het risico nemen om vier jonge mensen anderhalf jaar lang te laten broeden op een nieuw programma van zes afleveringen.

Probeer maar eens reclameruimte te werven bij Mobistar en Dexia rond een programma dat het gemunt heeft op logge en hebzuchtige bedrijven.

Michael Moore maakte ook ooit een programma als Basta. Ondanks tienduizenden brieven van kijkers (een record), een Emmy en protestacties in 30 steden lichtte Fox nooit de optie op een derde seizoen van TV Nation.

dagelijkse newsletter

take down
the paywall
steun ons nu!