Cultuur, Geluidsoverlast, Joke Schauvliege, Elvis Costello, De week in muziek, Iron and Wine -

Luisterpost: De week in muziek 24.01

De voorbije week met (veel) geluidsoverlast van een minister, nieuwe concertnamen waaronder Elbow en James Blake, een stel downloads en verder cd’s van onder meer Iron & Wine, Cold War Kids, Amos Lee en Gang of Four die op stapel staan.

maandag 24 januari 2011 06:56
Spread the love

Schauvlieges voorstel

Vorige week mag gerust geboekstaafd worden als de week waarin er een schokgolf door het livemuzieklandschap ging. De Vlaamse minister van Leefmilieu, Natuur en Cultuur Joke Schauvliege kwam met een nieuw voorstel voor de reglementering van de geluidsnormen aanzetten en dat had het effect van een splinterbom. De discussie die erop ontstond, toonde duidelijk aan dat iedereen de grijze zones uit de bestaande geluidswetgeving wil halen, maar de ideeën over die operatie blijken behoorlijk te verschillen. 

Dat de risico’s voor de geluidsconsument – de concertganger dus – moeten beperkt worden, daar zijn alle partijen eens. De daaraan gekoppelde normen in het voorstel van de minister hebben de zaak echter op de spits gedreven. Er is namelijk ook zoiets als een stevig volume nodig om de meeste mensen de volledige muziekbeleving te bieden. In het voorstel worden de maxima van het geluid namelijk algemeen op 100 dBA gelegd. Een volume dat heel wat van de organisatoren veel te laag vinden, maar er zitten diverse aspecten aan vast. Zo kunnen ze kiezen voor drie maxima: 90, 95 of 100 dBA, telkens gemeten op de luidruchtigste plaats. In het voorstel zitten ook bijkomende maatregelen per categorie. Zo moet bijvoorbeeld de groep die voor de hoogste categorie kiest het publiek gratis oordopjes aanbieden en allerlei andere zogenaamde flankerende maatregelen aanbieden. Die maatregelen zorgen niet zozeer voor onrust, maar het is vooral de maximum norm die roet in het eten van de organisatoren gooit. De decibels die bij voorbeeld op openluchtfestivals geproduceerd worden liggen vaak heel wat hoger en – vooral – ze komen vaak slechts van twee geluidszuilen naast het podium. Om dan ook ver te dragen op de wei moeten ze behoorlijk luid staan. Als men daar vlak voor gaat meten is 100 dBA een lachertje. Om eenzelfde ‘gevoel’ te creëren bij de nieuwe maxima, zullen de luidsprekers over het terrein moeten verspreid zijn. Zo zal er ook op de luidste punten mooi binnen de normen kunnen gebleven worden. Al wil ik daar wel bij aantekenen dat dit ook problemen zal opleveren, want dan kan men minder ontsnappen aan de hoge geluidsdruk, zeker bij de wetenschap dat (al dan niet tijdelijke) lawaaischade reeds optreedt vanaf 80 dBA.

Het voorstel kwam er overigens na een uitgebreide bevraging van allerlei instanties waaronder medici en de organisatoren. Dat Schauvliege sterk rekening houdt met de conclusies van audiologen heeft haar al kritiek opgeleverd, omdat Volksgezondheid niet tot haar bevoegdheid behoort. Het voorstel kan u hier lezen.

Reacties

Inmiddels hebben een aantal betrokkenen gereageerd. In een gezamenlijke mededeling hebben de AB, de BIMA, het Clubcircuit, het Depot, Fuifpunt.be, de Federatie van de Muziekfestivals in Vlaanderen, de Federatie van de Jeugdhuizen, het GALM, MmaF, de Hasseltse Muziekodroom, de Vlaamse jeugdraad, het oKo en Poppunt gesteld dat het voorstel alleen voor Vlaanderen geldt en bovendien nog de strengste regelgeving van alle Europese landen zou worden. Verder wordt aangestipt dat geen enkel land in de praktijk een dB(C)-norm als maximumnorm oplegt. (Een meting in dB(C) neemt ook de bastonen op, wat in de praktijk zou betekenen dat het niveau nog onder de 100 dBA zou liggen). Ook wordt gesteld dat in het geval van de voorgestelde norm live-concerten sowieso niet meer mogelijk zijn in jeugdclubs, cafés en dergelijke omdat heel wat instrumenten op zichzelf al meer dan 100 dBA produceren. Het bericht benadrukt dat de muziekorganisaties wel degelijk bekommerd zijn om de gezondheid van publiek, muzikanten en eigen werknemers. Ze voegen er nog aan toe dat deze eerste reactie bedoeld is om het openbaar debat ‘te verrijken met een voor het publiek begrijpbaar standpunt waarom het voorstel nog extra overleg en aanpassingen nodig heeft.’ De sector zal dan ook voor de door Schauvliege opgelegde reactiedatum van 11 februari gepast en ten gronde reageren.

Als veteraan van honderden concerten kan ik enkel vaststellen dat er in de loop van de afgelopen decennia heel veel verbeterd is op het vlak van geluidsniveau en -volume. Een ervaring als een van mijn eerste concerten (Ramones in AB in ’80) was dat ik als tiener twee dagen lang nauwelijks iets hoorde voor er een fluittoon kwam die daarna weer verdween. Sinds lang probeer ik ofwel zo ver mogelijk weg te blijven van te luide muziek en/of consequent oordopjes te gebruiken. De vele mensen in de ‘business’ die geteisterd worden door tinnitus (van de beroemde gitarist, over de bekende journalist tot de man die bands promoot) lopen nu allemaal met gespecialiseerde oordopjes rond en proberen de suizingen op allerlei manieren te bestrijden om er niet gek of depressief van te worden. Allemaal zeggen ze – te laat – dat het dit niet waard is. Wie er niet door getroffen is of slechts gedeeltelijke lawaaischade (zoals bij mij het geval is) heeft, zegt het erg te vinden, maar denkt dat het bij hem of haar niet zo losloopt. Het mag dus duidelijk zijn dat de toeschouwer soms wel eens tegen zichzelf in bescherming moet genomen worden. De wijze waarop en de normen zijn voer voor specialisten.

Live nog aan toe

Ondertussen komen de livepromotors stilaan aanzetten met concerten voor de zomerfestivals. Zo stoomt Werchter al op naar de volgende editie met als belangrijkste nieuwe naam het Britse Elbow en verder ook Robyn, Arctic Monkeys, Portishead, PJ Harvey, The Gaslight Anthem en Two Door Cinema Club.

Ook de organisatoren van het Summerfestival (25 juni in Antwerpen) laten weten dat hun affiche vorm krijgt. Ze trakteren de toeschouwers op alle mogelijke soorten dance met onder meer De Jeugd van Tegenwoordig, Alex Gaudini en The Opposites.

Maar voor de festivalzomer is er in mei eerst nog het fijne Nuits Botanique die met een nieuwe worp namen zeker onze volle aandacht krijgen: Animal Collective, Black Lips, Caribou, Pere Ubu, Akron/Family en Vessels. 

Nog dichter bij (op 17, 18, 19 en 20 februari) is er de aankondiging van enkele concerten in verband met het Kulturamafestival in Leuven. Daartussen zeer opvallend de komst van één van de hypes van 2011: James Blake (als deejay), verder spelen onder meer A Brand en The Tellers ten dans en krijgen we zelfs een scheut oude punks met The Undertones en (ex-Adverts) TV Smith.

Het Antwerpse Petrol laat dan weer weten dat ze na de blok onder meer Venetian Snares, Dr Lektroluv en The Subs in de aanbieding hebben. 

Deze week is het dan weer uitkijken naar concerten van onder meer Marble Sounds, Buurman, Glasser, Murder, Mauro & The Grooms, zie onze concertkalender hieronder.

Downloads

Voor de thuisblijvers zijn er nog altijd onze legale downloadtips, met deze keer een nieuwe track van het legendarische Seefeel. Het ding heet ‘Dead Guitars’ en is een meesterlijk staaltje van dubby elektronica en gitaren. Het was al ruim 14 jaar geleden dat we nog nieuw werk van deze groep hoorden.

Veel jonger en totaal anders is The Mountain Goats, alias van John Darnielle, één van de meest bevlogen singer-songwriters van het laatste decennium. Hij brengt in maart een nieuwe cd uit en geeft hier alvast een sterk nummer weg. ‘Damn These Vampires’, inderdaad.

Ook leuk is de nieuwste (achtste) mixtape van Sonic Youth waarbij nieuw en onuitgegeven werk van de New Yorkse noiseband par excellence te horen (maar niet rechtsreeks te downloaden) valt. Fans zullen in de wolken zijn.

En nu we het toch over beluisteren hebben. Een van de lezers van deze site signaleerde ons volgende opmerkelijke Belgische track op bandcamp van de Brusselse producer Steiner. Het debuut van de nog nobele onbekende,‘Untitled’, is alvast een sterk staaltje van complexe ambient. De moeite.

Nieuwe cd’s deze week

De komende week verschijnt er nieuw werk van Iron and Wine (‘Kiss Each Other Clean’), de lo fi garagerockers Cloud Nothings (’Cloud Nothings’), singer-songwriter I’m Kingfisher (‘Arctic’), de folkpop van duo Ben + Vesper met bijdragen van Sufjan Stevens (‘Honors’), de indierockers Cold War Kids (‘Mine Is Yours’), singer-songwriter Amos Lee (‘Mission Bell’), het Noorse I Was A King (‘Old Friends’), experimentele rockers Deerhoof (‘Deerhoof Vs. Evil’), postpunk-oudjes Gang of Four (‘Content’) en de rockers The Get Up Kids (‘There Are Rules’), naast tal van anderen.

 

take down
the paywall
steun ons nu!