Antwerpen, Lokaal, Stampmedia, Antwerpen, Clinic, Concept stores, Graanmarkt, Kloosterstraat, Ra, The New York Times, Winkelen, Your Premium Store -

Concept stores maken Antwerpen tot trekpleister

ANTWERPEN - Begin dit jaar maakte The New York Times een lijst van eenenveertig te ontdekken plaatsen in 2011. Op de veertiende plaats prijkt Antwerpen, dat omschreven wordt als een modeparadijs vanwege een nieuw soort boetieks, de concept stores.

vrijdag 21 januari 2011 15:55

Zeven jaar geleden was Clinic de eerste grote concept store in België. Vandaag vind je er al een tiental in Antwerpen. Naast Clinic in de Burburestraat zijn Ra en Your Premium Store in de Kloosterstraat en Graanmarkt 13 op de Graanmarkt er enkele van. De moeite van een reis over de Atlantische Oceaan waard, vinden de Amerikanen.

Hotspot voor fashionistas

Niet alleen de befaamde modeacademie, de getalenteerde jonge designers en een reeks boetieks van internationale merken plaatsen Antwerpen op de kaart als modestad.

Ook de opkomst van de concept stores maakt de stad tot een hotspot voor ‘fashionistas’. Een concept store is een winkel die een hele lifestyle te koop aanbiedt aan de hand van een gamma producten en merken die samen een geheel vormen. “Een nieuw soort ‘alles-in-één-warenhuis’ met een unieke look en feel”, zo omschrijft Jorrit Baars (35), bezieler en oprichter van Your Premium Store, dit nieuwe fenomeen.

Mix van producten

Wat concept stores uniek maakt, is de mix van producten die er te koop aangeboden worden. Klanten kunnen er niet alleen terecht voor kledij, maar ook voor gadgets, accessoires, schoenen, handtassen, parfums, juwelen, horloges, interieur, cosmetica, wijn, boeken, muziek…

En dat alles onder één dak en bovendien in een behoorlijk assortiment. Ra combineert zelfs een winkel en een restaurant. Er vinden ook geregeld evenementen plaats als tentoonstellingen, voorstellingen van jonge designers en literaire of muzikale voorstellingen.

Auto’s en kapbeurten

De Shelby Mustang die net voorbij de ingang van Your Premium Store tussen de kleren en boeken prijkt en onmogelijk aan de aandacht van binnenkomende klanten kan ontsnappen, blijkt geen decoratie. De winkel verkoopt ook auto’s.

“We zijn nog geen jaar open en we hebben toch al drie auto’s verkocht. In de zomer zullen we ook auto’s verhuren, Hummers, Porsches …”, zegt Jorrit Baars. “Voor wie stijlvol wil trappen, zijn er ook fietsen te koop en je kunt hier ook terecht voor kapbeurten.” Mannen hebben er voor vijfentwintig euro een nieuw kapsel, vrouwen betalen daar vijfenveertig euro voor.

Innovatieve en moderne winkelervaring

Winkeliers proberen hun producten zo te selecteren dat ze dezelfde stijl uitademen, waardoor klanten zich met het geheel kunnen identificeren. Heel wat concept stores mikken op een specifieke doelgroep, zowel wat betreft leeftijd als sociale klasse.

In andere winkels kan iedereen zijn gading vinden. “Ik vind het belangrijk dat de drempel laag is. Ons aanbod is erg gevarieerd. Ook jongeren kunnen bij ons terecht. We bieden producten aan in elke prijsklasse”, aldus Jorrit Baars, die tien maanden geleden zijn winkel opende in de Kloosterstraat.

“Ik vind dit een unieke locatie. In de Kloosterstraat komen immers mensen die op zoek zijn naar unieke en verrassende producten. En naar een innovatieve en moderne winkelervaring.”

© 2011 – StampMedia/Lessius – Lien Claes

dagelijkse newsletter

take down
the paywall
steun ons nu!