Blue Key Identity (foto: Kaaitheater)
Nieuws, Samenleving, België, Kif Kif, Vluchtelingen, Toneel, Spoken World Festival, Ernst Maréchal, Bhelly Bompolonga, Daïf Preshini, Blue key-techniek, Dossier:vluchtelingen -

Blue Key Identity

Liesbet Verbesselt en Wendy Kegels gingen voor Kif Kif kijken naar de voorstelling Blue Key Identity, met politiek vluchtelingen Bhelly Bompolonga en Daïf Preshini in de hoofdrol.

dinsdag 18 januari 2011 11:45

De voorstelling vindt plaats in het kader van het Spoken World festival in het Kaaitheater, rond mobiliteit en identiteit. Dit festival buigt zich over de vraag wat de impact is van onze toegenomen bewegingsvrijheid op wie we zijn. Ik denk, dus ik ben. Ik verplaats mij, dus wie ben ik? Een vraag die zeker opgaat voor Bhelly & Daïf, die als politiek vluchtelingen tussen twee werelden in zitten.

Klein Kasteeltje

Bhelly en Daïf raakten in 2008 bevriend met theatermaker Ernst Maréchal in het Klein Kasteeltje in Brussel. Samen werkten ze aan de voorstelling Tafel Keuken, die een jaar later uitmondde in de performance Made in Belgium. Door deze samenwerking raakte Maréchal sterk betrokken bij de situatie van Bhelly en Daïf, die als asielzoekers niet in staat waren naar hun land terug te keren.

In de hoop Bhelly en Daïf een beetje dichter bij het thuisfront te brengen, bood hij aan om hun families op te zoeken met persoonlijke videoboodschappen. De reacties van vrienden en familie op het ‘verschijnen’ van hun geliefde zoon, broer, neef, enz., werden op hun beurt op beeld vastgelegd en mee naar België gebracht. De voorstelling Blue Key Identity was geboren.

Blue Key

De titel van het stuk verwijst naar een techniek die vaak gebruikt wordt in de filmwereld: de zogenaamde blue key-techniek. Hierbij wordt eerst een onderwerp gefilmd tegen een blauwe achtergrond. Daarna wordt de achtergrond met kleurenfilters doorschijnend gemaakt, zodat het gefilmde object voor een andere achtergrond geplaatst kan worden.

Door deze techniek in de voorstelling te gebruiken lijkt het of Daïf en Bhelly ook werkelijk thuis komen en in dialoog gaan met hun geliefden.

Je blijft niet langer een afstandelijke toeschouwer, maar komt op deze manier heel dicht op hun huid te zitten. De politieke vluchteling die zo vaak in de media opduikt, krijgt plots een naam.

Het verhaal van Daïf & Bhelly

In betere tijden baat Daïf in Syrië een computerwinkel uit. Tot op de dag dat de veiligheidsdiensten weet krijgen van een game in zijn winkel waarin een terrorist met dezelfde achternaam als de president van Syrië een rol speelt. Zonder het goed en wel te beseffen wordt Daïf van de ene dag op de andere gepromoveerd tot staatsvijand nummer éen. Er zit niets anders op dan Syrië te ontvluchten.

Congo is de thuisbasis van Bhelly, die er een leven als muzikant leidt, tot op de dag dat zijn muziek met politiek verward wordt en hij zich gedwongen ziet te vluchten naar veiliger oorden.

Op dit moment woont Bhelly in Sint-Gillis en is singer-songwriter. Daïf vestigde zich in Gent en is grafisch kunstenaar en cartoonist. Recent werd hij als student aanvaard door het KASK.

“Congo is de thuisbasis van Bhelly, die er een leven als muzikant leidt, tot op de dag dat zijn muziek met politiek verward wordt en hij zich gedwongen ziet te vluchten naar veiliger oorden”

Beiden bouwen hoopvol aan de toekomst, een toekomst waarin ze hopelijk in de mogelijkheid zullen zijn om herenigd te worden met hun geliefden.

dagelijkse newsletter

take down
the paywall
steun ons nu!