Antwerpen, Stampmedia, Antwerpen, Kavka, Antwerpen europese jongerenhoofdstad, Generatie A, Jolien Tuyteleers, Kate Bellefroid -

De jonge wolven van Generatie A

Op 12 januari werden de vier rekruten van Generatie A, het tijdelijke communicatiebureau van Antwerpen Jongerenhoofdstad 2011, bekend gemaakt. StampMedia neemt een kijkje ter plaatse, op zoek naar wat deze jonge wolven drijft.

donderdag 13 januari 2011 19:30

Generatie A bijt nog maar net de spits af en er heerst al een gezellige drukte in de werkruimte in het Kavka-jongerencentrum te Antwerpen. Jolien, Kate, Thomas en Alec vormen het viertal dat samen met communicatieverantwoordelijken Yannick de Pauw en Leila Kandil een gezicht zal geven aan alle projecten en campagnes.

“De selectieprocedure was zware arbeid tegen de klok”, zegt Yannick, zichtbaar blij dat het achter de rug is. Tweehonderdveertig jongeren reageerden op de vacatures, slechts veertig konden op gesprek komen bij de vijfkoppige jury. “Het belangrijkste criterium was de goesting waarmee ze aan het project begonnen. Wilden ze er echt ‘vollen bak’ voor gaan?”, licht Yannick toe. Deze vier jongeren doorstonden de vuurproef.

Ontvoering van een kamerplant

Kate Bellefroid (25) en Jolien Tuyteleers (22) solliciteerden samen en vormen het creatieve brein achter de campagnes van Generatie A. Ze behaalden beiden een bachelor Reclamevormgeving en een master Grafisch Ontwerp. “Toen ik de vacature zag, dacht ik meteen: dat is iets voor ons! Het leek me ideaal om mijn passie voor reclame te combineren met iets leuks in ’t stad”, aldus Jolien. Dat deze creatieve tandem bruist van de originele ideeën bewezen ze al tijdens hun sollicitatie. “Ze hadden iets heel tofs op touw gezet”, vertelt Yannick geamuseerd. “Ze bedachten een plan met chantage. Ze ontvoerden onze kamerplant, die we pas terugkregen als we hen zouden aannemen.”

Kate staat te popelen. “In de reclame kan je de gekste dingen bedenken. Dat onze gekke ideeën nu ook werkelijk uitgevoerd zullen worden, is toch wel spannend.” Een creatieve geest en een flinke dosis inspiratie zijn alvast onmisbaar voor deze job. “We blijven niet bij onze eerste ideeën hangen. We blijven zoeken naar andere en vaak ook betere ideeën. Voor de jeugd mag het iets ludieks zijn”, besluit Kate.

Laaghangende broek vol goesting

Thomas Van Orshaegen (21), de projectmanager, onderbrak zijn studie Event- en Projectmanagement en concentreert zich vanaf nu volledig op Generatie A, “want het is echt een fulltime job”, verzekert hij. “ Een extreem grote uitdaging is het én een buitenkans om praktijkervaring op te doen. Het is ook vrij uniek om in een professionele context van zo dichtbij begeleid en gecoacht te worden.”

Ook Alec D’hondt (24) heeft er naar eigen zeggen ontzettend veel zin in. Hij studeerde Projectontwikkeling, maar is gedreven met webdesign bezig. Die taak neemt hij nu ook op zich. “De eerste werkdag en -nacht was heel hectisch, maar ik wil hier ooit mijn beroep van maken. Dat is zeker.”
Wat de toekomst betreft, hoopt het viertal met dit project een mooi visitekaartje op zak te hebben dat de nodige deuren zal openen. Maar eerst dit, want ze zijn er klaar voor… met een laaghangende broek vol goesting, zoals ook de slagzin van de aanwervingscampagne luidde.

© 2011 – StampMedia/Lessius – Lien Claes

dagelijkse newsletter

take down
the paywall
steun ons nu!