mediActivista
Verslag, Nieuws, Economie, België, Opel, Opel Antwerpen -

Opel Antwerpen: wat gaat er schuil achter het drama

Woensdag rollen de laatste wagens van de band bij Opel Antwerpen. We mogen ons verwachten aan emotionele reportages, maar of die ons in staat zullen stellen om te begrijpen waar het fout liep, is nog maar de vraag. Op DeWereldMorgen.be deden verschillende mensen een poging om een analyse te maken van de Opel-saga en de crisis in de automobielsector. We brengen ze graag nog eens in herinnering.

woensdag 15 december 2010 10:00

De drie analyses die we hier voorstellen, hebben elk een eigen uitgangspunt, vullen elkaar aan en spreken elkaar soms tegen. Er is echter niemand die beweert dat inzicht verwerven een eenvoudige zaak is.

We denken wel dat het nodig is om onze hersenen te pijnigen om de dramatische beelden van de sluiting van Opel te duiden, te begrijpen en vooral om te bouwen aan de toekomst.

We zijn er trouwens van overtuigd dat het laatste woord over Opel, de toekomst van de automobielsector en de mobiliteit in het algemeen nog lang niet gezegd is.

Veel leesplezier:

G(eneral) M(ess) in autoland

Guido Nelissen van ACV-CSC-Metea reconstrueert eerst de trage dood van Opel Antwerpen. Vervolgens wordt de impact van de financiële crisis op de sector geanalyseerd. Dan wordt ingegaan op de zware crisis die al veel langer woedt in de Amerikaanse automobielsector. Ze leidde tot één van de grootste industriële herstructureringsoperaties ooit, waarvan in Europa Antwerpen het slachtoffer werd.

Met de val van Detroit (de thuisbasis van zowel GM, Ford als Chrysler) verschuift meteen het zwaartepunt van de automobielsector naar Azië. Ook de elektrische auto die binnenkort in de showrooms zal opduiken, dreigt de kaarten in de sector grondig door elkaar te schudden. Ten slotte volgt een overzicht van een serie ontwikkelingen die de sector de volgende jaren zal tekenen.

https://www.dewereldmorgen.be/artikels/2010/12/14/general-mess-autoland

Solden in Antwerpen: uitverkoop bij Opel

Volgens Henri Houben, auteur van Marxistische Studies, is de ondergang van Opel Antwerpen dan weer een nieuwe stap in de herstructurering van de automobielsector in België.

Sinds 1997 zijn 12.000 directe arbeidsplaatsen verloren gegaan. Henri Houben plaatst de wil om de Antwerpse vestiging te sluiten in de context van de wereldwijde crisis van overproductie die deze sector doormaakt. Een analyse met een massa cijfermateriaal die een onthutsende kijk achter de schermen van automobielsector aanreikt.

https://www.dewereldmorgen.be/artikels/2010/04/08/solden-antwerpen-uitverkoop-bij-opel

Elektrische voertuigen hebben een mooie toekomst

Jan Turf van de Bond Beter Leefmilieu (BBL) bracht dan weer een optimische noot over de toekomst van elektrische voertuigen: “Overschakeling van de verbrandingsmotor naar de elektrische motor zal onze verplaatsinggewoonten ingrijpend veranderen.”

Een toekomstbeeld van het vervoer in Vlaanderen schetsen: daarvoor hebben zich meer dan honderd wetenschappers, bedrijfsleiders en mensen uit andere maatschappelijke sectoren in Brussel verzameld op een studiedag Elektrische mobiliteit.

https://www.dewereldmorgen.be/artikels/2010/09/15/elektrische-voertuigen-hebben-een-mooie-toekomst

dagelijkse newsletter

take down
the paywall
steun ons nu!