Niet dat het Phantom Buffalo erg meezit. Zo moesten ze hun debuut uit 2002 (in die tijd heetten ze The Ponys) drie jaar later nog eens uitbrengen eer het opgemerkt werd. De plaat belandde toen zelfs in de eindlijsten van toonaangevende magazines als Mojo. Ook ‘Cement Postcard With Owl Colours’ leidt een tweede leven. Ze werd reeds in 2009 opgenomen en in eigen beheer uitgebracht, maar ziet nu pas officieel het daglicht via het Franse Microcultures-label.
Het opmerkelijke aan Phantom Buffalo is dat de groep ongelooflijk toegankelijke indiepop maakt, die daarnaast bestand is tegen vele luisterbeurten. De groep imponeert dan ook met hemelse melodieën, de heldere falsetto van zanger Jonathan Balzano-Brookes, psychedelische gitaargeluiden en lang uitgesponnen, epische liedjes met titels als ‘Greenstar Botanical Airway’ en ‘Battle Of The Roses’. Een andere troef is het ragfijne geluid (denk aan de rustiger momenten van The Feelies) dat werd opgenomen en gemixt door Todd Hutchisen van The Baltic Sea. Verder moeten we opmerken dat de wonderlijke muziekjes een sparring partner vinden in vaak opmerkelijke teksten. Of wat had u gedacht van een song met de titel ‘Ray Bradbury’s Bones’ dat refereert naar het verhaal ‘Skeleton’ van de schrijver van ‘Fahrenheit 451’. Naast indiepop met Byrdsachtige gitaren, levert de groep ook al eens een folky ballad af en zelfs hier en daar een meer rockend stuk. De algehele indruk is trouwens verre van retro, maar komt soms dicht in de buurt van een kruising tussen The Posies en Radiohead. Briljant. ++++(Microcultures/Munich) Legende:-: om te vergeten+: enkel voor fans++: ongelijk niveau+++: goed+++1/2: zeker checken++++: uitstekend++++1/2: gegarandeerd in de eindlijst+++++: plaat van het jaar Phantom Buffalo treedt op in ons land op 26 november in Atelier 120 in Brussel, samen met The Tellers.