Londen telt momenteel ongeveer tweeduizend elektrische voertuigen, maar dat aantal moet flink omhoog als het aan de burgemeester ligt. “Er zijn nu al meer elektrische voertuigen in Londen dan in de rest van het land, maar we staan pas aan het begin van een ongelooflijk opwindende periode wat betreft elektrisch transport”, zegt Johnson. Hij wil van Londen de Europese hoofdstad van de elektrische wagen maken.
Opvallend is dat het project, Source London, de gebruiker niet wil doen betalen per laadtijd. In de plaats daarvan komt een abonnement. Voor 100 pond (118 euro) kan een voertuig een jaar lang ongelimiteerd opgeladen worden.
Door op grote schaal in laadpunten te voorzien, wil de stad de elektrische auto een flink duwtje in de rug geven. “Source London moet het makkelijker maken voor mensen om hun voertuigen op te laden en zo een van de grootste barrières voor elektrische transportmiddelen wegwerken”, zegt Kulveer Ranger, transportadviseur van de burgemeester.
De bekende congestion tax, een gemeentelijke belasting die door elke bestuurder betaald moet worden die het centrum van de stad binnenrijdt, is bovendien afgeschaft voor gebruikers van elektrische wagens. Londen praat nu met andere steden en gemeenten om het systeem te exporteren, zodat bestuurders ook buiten de hoofdstad hun wagen kunnen opladen.