Amerikaanse kandidaten scoren met klimaatscepsis
Verslag, Nieuws, Wereld -

Amerikaanse kandidaten scoren met klimaatscepsis

Nooit eerder werd in de Verenigde Staten zo veel geld gespendeerd aan tussentijdse verkiezingen. Dat is vooral te merken in het debat over energie en klimaat, dat in de campagnes een belangrijke rol speelt.

vrijdag 29 oktober 2010 14:43

President Obama kreeg zijn klimaatwetgeving al niet door de Senaat, vorig jaar, maar de kansen daarop nemen alleen maar nog meer af. Veel rechtse kandidaten, vooral binnen de Tea Party-beweging, gebruiken dit thema om kiezers voor zich te winnen.

Zo wordt het Democratische Congreslid Tom Perriello uit Virginia er door zijn Republikeinse tegenstander Robert Hurt van beschuldigd honderdduizenden banen op het spel te hebben gezet door voor beperking van CO2-uitstoot te stemmen. In veel andere staten gebeurt iets soortgelijks.

Sponsoring

Bedrijven gooien olie op het vuur. Sinds de rechtbank heeft besloten dat zakelijke sponsoring niet aan grenzen is gebonden, worden er enorme sommen geld door bedrijven aan campagnes besteed.

Dat is bijvoorbeeld te zien in Californië, de staat met de strengste klimaatwetgeving van het land. Daar mogen burgers zich dinsdag ook uitspreken over afschaffing van de wet die de uitstoot beperkt. De wet staat model voor heel veel andere staten, en daarom zijn de belangen enorm. Het geld stroomt binnen. Valero en Tesoro, olie- en gasbedrijven uit Texas, hebben samen 7,5 miljoen dollar (5,4 miljoen euro) gestort in de campagnekas van de tegenstanders.

Andere bedrijven zijn juist afhankelijk van de wet, zoals leveranciers van schone energie. Het bedrag dat zij aan de campagne besteden, is in totaal drie keer zo hoog.

Conservatieve organisaties

Het Center for Responsive Politics (CRP), dat op opensecrets.org bijhoudt hoe veel donorgeld er wordt besteed, voorspelt dat de campagnes minstens 3,7 miljard dollar (2,7 miljard euro) gaan kosten, een kwart meer dan het vorige record uit 2006. Democraten en Republikeinen ontvangen evenveel, maar er komt wel twee keer zoveel geld van conservatieve organisaties als van progressieve. Die worden op hun beurt vaak weer gesteund door bedrijven die het geld niet direct en openlijk willen besteden.

“Tientallen miljoenen dollars komen nu van organisaties die wettelijk niet verplicht zijn om hun donoren openbaar te maken”, zegt Sheila Krumholz, directeur van het CRP. “Het is nu moeilijker dan ooit voor kiezers om te onderscheiden of al die groepen hun boodschappen de ether in slingeren om andere redenen dan alleen hun eigen speciale belangen.”

Het effect van al dat geld is nog niet duidelijk. De wet in Californië lijkt niet te worden afgeschaft, maar de Republikeinen stevenen wel af op een meerderheid in het Congres – en misschien zelfs in de Senaat. Daarmee is de kans op klimaatwetgeving de komende jaren bijna nihil.

Auteur: Matthew O. Berger

dagelijkse newsletter

take down
the paywall
steun ons nu!