Wereld, Milieu -

“Uitstootbeperking transport vermijdt olierampen”

Als Europa strengere klimaatdoelstellingen vastlegt, daalt de vraag naar olie en kunnen rampen zoals in de Golf van Mexico worden vermeden. Dat zegt Greenpeace in een rapport dat het vanmorgen (20 oktober), zes maanden na het ongeluk, voorstelde tijdens een actie in de Europese wijk in Brussel.

woensdag 20 oktober 2010 23:40

Een twintigtal actievoerders parkeerde vanochtend drie voertuigen voor de deur van ACEA, de Europese federatie van autoconstructeurs, en begon ze te wassen met “olie”. De organisatie wil daarmee de link aantonen tussen personen- en bestelwagens en de zoektocht naar olie, die steeds meer risico’s neemt.

“Deze brandstofverslindende wagens vormen mee de oorzaak van de wedloop om de laatste druppels olie”, zegt transportspecialist Joeri Thijs van Greenpeace. “Om aan de stijgende vraag te voldoen, boort de olie-industrie steeds meer vervuilende en moeilijk bereikbare reserves aan in de diepzee, in teerzanden en op de Noordpool. De autoconstructeurs talmen met de ontwikkeling van zuinigere modellen en dragen dus ook verantwoordelijkheid voor rampen zoals die met de Deepwater Horizon. De enige manier om dergelijke catastrofes te voorkomen, is risicovolle olieontginning simpelweg overbodig maken.”

CO2-normen

Dat kan volgens Greenpeace onder meer door strengere uitstootnormen. De organisatie publiceerde vandaag ‘Steering Clear of Oil Disasters’, een rapport van Transport and Environmental Policy Research (TEPR). Dat rapport concludeert dat ambitieuze uitstootnormen voor personen- en bestelwagens tegen 2030 een besparing van 13 procent op het olieverbruik in de transportsector kunnen opleveren, goed voor 8 procent van de totale olieconsumptie in de EU. Op die manier wordt de nood aan risicovolle olieontginning volledig overbodig en wordt jaarlijks 30 miljard euro bespaard op de import van ruwe olie.

De studie gaat daarvoor uit van een uitstootnorm tegen 2020 van 80 gram CO2 per kilometer voor personenauto’s en 125 gram voor bestelwagens. Die normen moeten dan verder dalen naar 50 en 88 gram tegen 2030. “Volgens de autolobby vallen ambitieuzere CO2-normen niet te verwezenlijken”, zegt Thijs. “Maar recente technologische ontwikkelingen maken duidelijk dat het verbruik van bijvoorbeeld bestelwagens en lichte vrachtwagens wel degelijk sterk verminderd kan worden.” Hij wijst erop dat een aantal van de meest verkochte modellen sinds 2007 reducties van meer dan 10 procent heeft gehaald.

De Europese transportsector gebruikt momenteel zo’n 60 procent van alle olie die geconsumeerd wordt in de EU. Personenwagens en bestelwagens zijn goed voor meer dan de helft daarvan. De olie is voor 85 procednt afkomstig van buiten de EU, en naarmate de voorraden binnen de Unie slinken, zal dat aandeel nog stijgen, stelt het rapport. Steeds meer olie zal afkomstig zijn van “onconventionele bronnen”, zoals diepzeeboringen en teerzanden, die een pak gevaarlijker en schadelijker voor het milieu zijn.

Joren Gettemans
IPS(JG, PD)

dagelijkse newsletter

take down
the paywall
steun ons nu!