Nieuws, Samenleving, Cultuur, Brussel, Recensie, Roma, Theater, Brussel, Thuislozen, Kaputt!, Begijnhofkerk -

De opstand der Brusselse thuislozen

BRUSSEL - De Brusselse Begijnhofkerk was de afgelopen dagen een Europa in het klein. Thuisloze acteurs en hun zielsverwanten speelden Europese regeringsleiders in de theaterproductie 'Kaputt!'. Voor even waren zij heer en meester over het continent: "Het oude Europa is een wrak. Wij bouwen een nieuw Europa." Een impressie van de theatervoorstelling 'Kaputt!

dinsdag 19 oktober 2010 14:15

Foto: Theaterproject ‘Kaputt!’

Regeringsleiders, thuislozen en een Roma-orkest

Voor het altaar in de Begijnhofkerk hangt een groot patchworkkleed.  Daaronder staan twee grote tafels schuin opgesteld. Aan de tafels zitten mensen van alle leeftijden. Zij eten, zij praten en zij lachen. Als echte regeringsleiders zitten zij voor de microfoons.

Onder hen liggen Perzische tapijten. Op de tapijten liggen mensen in dekens te slapen. In hun slaap woelen zij. Terwijl de regeringsleiders feesten, krommen hun tenen van de kou.

Zij horen er niet bij. Het Roma-orkest uit Molenbeek staat achter de regeringsleiders. Op een platform, met een speciaal statuut. Op hun muziek gaan de regeringsleiders zich te buiten.

Brieven voor Van Rompuy

Door het stuk heen richten enkele spelers hun woorden tot de Europese president Herman Van Rompuy. Een man staat op: “Meneer de president, ik zie een mens als een mens. Ik kijk niet naar zijn papieren.”

Later in het stuk komt Mustafa naar voren. Mustafa spreekt de president toe in het Duits: “Geachte president, ik ben gelukkig omdat ik het bij Theater Van Harten speel. Ik ben alleen, maar ik heb geen papieren. Pas als er vrede in de wereld komt, ben ik tevreden.”

Gordana is een opvallende vrouw op de scène. Gordana vertelt een trieste geschiedenis: “Mijn vader hing zich op in Florida. In de VS, ‘the land of shit’.” Later komt zij terug op de scène: “Fuck war! Is this the only thing you have in your mind?”

Opstand en uitwijzing

De mensen, die op de grond tenenkrommen van de kou, komen in opstand. Met enkele bass-solo’s werpen zij hun dekens af, staan zij recht en dansen zij als tijdens een metalconcert. Even later zitten zij ook aan tafel.

De regeringsleiders hebben genoeg van de Roma-muzikanten. In koor scanderen zij: “Molotov! Molotov!” De muzikanten nemen hun instrumenten, verlaten de scène en roepen: “Wij gaan fritten eten!” De regeringsleiders juichen: “Wij hebben gewonnen!”

Later missen zij de muzikanten: “Spijtig dat we het orkest hebben weggejaagd. We hebben overdreven. We gaan ons excuseren namens iedereen.” “Wat zeg je? Die mannen rijden rond in een Mercedes Benz! Niks excuses!”

Oh, Moeder Europa

Van Rompuy krijgt veel teksten voorgedragen. Maar hij is nergens te bekennen in de Begijnhofkerk. Een moeder besluit daarop haar zoon op te offeren: “Oh, Moeder Europa, we kruisigen een kind voor uw Heilige Zoon Herman.” Het kind wordt vastgebonden aan een groot kruis. 

Bewapend met een pistool komt het Roma-orkest terug op. De regeringsleiders worden onder schot gehouden. Ondertussen bevrijden de muzikanten de kleine jongen. Zoals de Napolitaanse legende ons vertelt, ontvoeren de Roma het kind.

Het werveldende schouwspel sluit af met de volgende zin: “Het oude Europa is een wrak. Wij bouwen een nieuw Europa.”

‘Kaputt!’ is een theaterproductie van Hobo vzw en De Markten. Regie: Kris Aerts. ‘Kaputt’ speelde op 14, 15 en 16 oktober 2010 in de Begijnhofkerk in Brussel. 

dagelijkse newsletter

take down
the paywall
steun ons nu!