Foto John Moussiaux

 

Interview, Nieuws, Economie, België, Opel, Opel Antwerpen -

“Chinezen willen ecologisch verantwoorde auto’s bouwen in Opel Antwerpen”

Volgens General Motors is er geen enkele ernstige kandidaat-overnemer voor de Opel-fabriek in Antwerpen. “Klinkklare nonsens”, zegt europarlementslid Bart Staes (Groen!). Hij werd begin oktober benaderd door de Chinese kandidaat-investeerder en bracht hen in contact met de vakbonden bij Opel.

dinsdag 19 oktober 2010 22:37
Spread the love

“Begin oktober heeft de Chinese kandidaat-investeerder gevraagd of ik go-between kon zijn tussen hen en een aantal kernspelers in de zaak. Ik heb hen heel discreet in contact gebracht met de vakbonden bij Opel. Die hadden toen wel weet van gesprekken tussen GM en een Chinese kandidaat-overnemer, maar wisten niet of die ernstig waren. Na een eerste gesprek hadden ze meteen door dat het wel degelijk om een ernstige kandidaat gaat.”

Volgens General Motors zijn de plannen niet ernstig. Vakbondsman Rudi Kennes zegt dan weer dat er wel een concreet plan op tafel ligt.

“Ik kan het verhaal van Rudi Kennes alleen maar bevestigen. De Chinese investeerder wil in de Opel-fabriek zelf wagens blijven assembleren. Toen zij zagen dat Opel-topman Reilly hen niet ernstig nam, hebben zij gezegd: “Wij garanderen dat we de eerste drie jaar 235.000 wagens zullen afnemen.” Zij zijn zelfs bereid een bankgarantie van de Chinese overheid te geven. Dat is toch zeer ernstig.”

Waarom hebben ze die drie jaar nodig?

Ze willen in de fabriek van Opel, één van de modernste van Europa, op termijn ook andere wagens assembleren. Niet alleen voor de Aziatische markt, maar ook voor de Europese markt. En ook andere wagens dan de Opel Astra. Die assemblagelijn kunnen ze niet opzetten tussen nu en december. Ze willen de know-how van die mensen en de uitstekende staat van de fabriek niet verliezen. Vandaar dat zij die periode van drie jaar willen overbruggen en die garantie willen geven. Een garantie die minstens 2000 werkplaatsen behoudt tijdens die drie jaar en ook een aantal jobs in de toeleveringsbedrijven. In sommige media wordt gezegd dat de Chinezen de fabriek willen kopen om dan op termijn terug te verdwijnen en alles in China na te bouwen. Dat verhaal klopt absoluut niet.”

Waarom is de Opel-top dan niet geïnteresseerd in het voorstel?

“Ik weet dat niet. Ik was nooit aanwezig op die onderhandelingen. Ik weet alleen dat mijn Chinese contacten vrijdag nog gezegd hebben dat de Opel-top zich gedraagt als een tefalpan. Je kan daar vanalles tegen zeggen maar niets blijft plakken. Er wordt niet geluisterd. Men reageert stug. De GM-top zit daar omdat de vakbonden hen onder druk zetten. Omdat de vakbonden dreigen met acties. In november wil Opel terug naar de beurs. Sociale onrust zou die beursgang kunnen verstoren. Via de Europese ondernemingsraad kunnen de werknemers beroep doen op de solidariteit van de werknemers in andere Europese landen om zo een groter blok te vormen.”

Denkt u dat GM deze Chinese investeerder ziet als een belangrijke concurrent en hem daarom liever afwijst?

“Dat zal natuurlijk wel meespelen. De Chinezen willen het bedrijf niet overnemen om er koffiekoeken te bakken. Het gaat om één van de meest moderne assemblagebedrijven van Europa. Opel ziet liever een overnemer uit een andere sector. Maar dat is natuurlijk niet ernstig. Dat is een verspilling van het talent van duizenden mensen. En het is een verspilling van moderne technologie in de assemblagesector.”

“Natuurlijk is hun businessplan nog niet volledig. Maar dat kon ook niet. Eerst en vooral is de Chinese investeerder pas in de running sinds half augustus. En ten tweede: om een degelijk business plan op te stellen, heb je ook een aantal gegevens nodig van de fabriek die je wil overkopen. Je moet dus even kunnen samenzitten met het management van Opel Antwerpen.”

Rudi Kennes sluit niet uit dat GM al een geheim akkoord heeft met een investeerder uit een andere sector, maar dat ontkent Opel.

“Ik kan dat niet bevestigen. Dat zou kunnen. Maar dan moeten ze dat openlijk en ernstig doen. Dan moeten ze maar meteen zeggen wat hun plannen zijn. Want ze zijn eigenlijk van plan om de job van 2000 mensen met één pennentrek door te halen.”

Waarom doorbreekt u nu de discretie?

“Dit is een overnemer met bankgaranties van de Chinese overheid. Geen kleine jongens dus. Als ik dan zie dat GM toch weer de deur dichtdoet, zeg ik: dit is niet ernstig. Er is toch ook zoiets als maatschappelijk verantwoord ondernemen. Door die bestelling kunnen drie jaar lang 2000 jobs gered worden. Ik wil daarom samen met de Chinese overnemer een onderhoud met de Amerikaanse ambassadeur.”

U bent europarlementslid voor Groen! Is het wel ecologisch verantwoord om auto’s te gaan exporteren vanuit Europa naar de Aziatische markt?

“Deze Chinese investeerder wil na drie jaar een auto assembleren die van ecologisch topniveau is en die ook voor de Europese markt bestemd is. Daarom interesseert deze zaak mij zo. Als Opel Antwerpen open blijft, rollen daar binnen drie jaar wagens van de band die ecologisch de moeite zijn. Daar moeten we toch ook rekening mee houden.”

take down
the paywall
steun ons nu!