Stampmedia, UNICEF, Drinkwater, Scholencampagne -

UNICEF België start nieuwe schoolcampagne

Elke 20 seconden sterft een kind door gebrek aan zuiver water, sanitaire voorzieningen of hygiëne. Daarom zette UNICEF België de actie WaSH op poten. Vanaf nu begint ook de scholencampagne op volle toeren te draaien. Deze campagne is gericht op leerlingen tot het tweede jaar secundair onderwijs.

donderdag 14 oktober 2010 14:50

Elke dag sterven 5.000 kinderen jonger dan 5 jaar. Met slechts enkele eenvoudige maatregelen kan dit schrikbarende cijfer drastisch teruggedrongen worden: meer waterpunten en latrines installeren en mensen de basisregels van hygiëne aanleren.

De ‘WaSH-Elke druppel telt’-campagne werd daarom in 2009 gelanceerd. UNICEF wil nu ook leerlingen van het lager onderwijs en de eerste graad van het secundair onderwijs bewust maken van de problematiek. De peter van deze campagne is Frank De Winne, ‘onze’ ESA-astronaut. In totaal leverde deze actie al meer dan 1.260.000 euro op.

Schoolcampagne

“We richten ons vooral op de leeftijdsgroep 10 tot 14 jaar”, legt Philippe Henon, communicatie manager van UNICEF België, uit. “De actie past perfect in de schoolcurricula.” De WaSH campagne loopt nog tot eind 2010. De schoolcampagne zal nog tot het einde van het schooljaar lopen. Het gezicht van de educatieve campagne is opnieuw Kobe van Herwegen, bekend van Ketnet.

Zuiver water

Met de steun van de ministers van Onderwijs krijgen alle scholen een overzicht van het beschikbare pedagogisch materiaal van de UNICEF-campagne. De focus ligt dit jaar op zuiver water. Leerkrachten kunnen ook gastlessen aanvragen waarbij educatieve medewerkers van UNICEF de theorie en praktijk met elkaar verbinden.

Klassen die zich speciaal inzetten voor de campagne, de rechten van het kind en UNICEF kunnen ‘wereldklas’ worden. “We hebben in België al een netwerk van een 150-tal gemotiveerde wereldklassen”, vertelt Philippe Henon. “In totaal willen we een 200 à 300 klassen bereiken.”

Verschillende landen

UNICEF België richt zich vooral op de Democratische Republiek Congo en Mali. “Deze landen dienen als voorbeeld”, aldus Henon. “Met Congo werken we al langer samen, Mali is een woestijnland en staat bekend voor het gebrek aan proper water. Aan het educatieve deel hebben we ook Malawi toegevoegd.”

Toch gaat het ingezamelde geld niet alleen naar die landen. UNICEF international past het programma toe in een honderdtal landen en tijdens noodsituaties zoals in Haïti en Pakistan.

Wie meer informatie wil over het pedagogische materiaal neemt het best contact op met Elke Ijzerman, verantwoordelijke voor ontwikkelingseducatie. Dit kan via 02 230 59 70 of via eijzerman@unicef.be.

© 2010 – StampMedia – Karen De Bruyn

dagelijkse newsletter

take down
the paywall
steun ons nu!