Antwerpen, Lokaal, Studenten, Antwerpen, StuDay, Music For Life -

Antwerpen heeft een voorbeeldfunctie als studentenstad

StuDay stond dit jaar in het teken van Music For Life. Daarmee maakt het openingsfestival voor alle Antwerpse studenten een statement. “Wij moeten het goede voorbeeld geven”, vindt Tom Ollivier van Antwerpen Studentenstad.

woensdag 6 oktober 2010 10:55

“StuDay is het uithangbord van de studentenstad Antwerpen”, zegt Ollivier, medewerker van Antwerpen Studentenstad.“

Antwerpen biedt voor studenten vele mogelijkheden. We willen studenten laten proeven van onze stad, zodat ze hier later nog kunnen blijven wonen of er nog een band mee hebben. Als tweede grootste studentenstad moeten we een leidende rol spelen. Daarom hebben we met Studio Brussel contact opgenomen met de vraag om Music For Life hieraan te koppelen.”

Sing For Life

Ook nieuw: in deze editie konden de studentenverenigingen de strijd tegen elkaar opnemen. “We hebben al van alles gedaan”, zegt Thomas Van der Cruysse, praeses van studentenclub Media. “Zumba, de Gocart, … ik denk dat we een goede kans maken om te winnen!”

“StuDay geldt als een startmoment: vanaf dan tot Music For Life is het de bedoeling dat studentenverenigingen het initiatief nemen om zo veel mogelijk geld in te zamelen voor Music For Life. Een groot evenement is al in opbouw: Sing For Life”, laat Ollivier weten.

Martje van den Bosch van studentenvereniging Winak vindt het tof dat de symbolische toegangsprijs van één euro samen met de opbrengst van de tombola naar Music For Life gaat. “We hebben zelf ook al plannen om iets in te zamelen”, zegt ze.

Mei ‘68

Thomas De Soete presenteerde voor de tweede maal StuDay. Het festival werd ook live uitgezonden op Studio Brussel. Zet de jeugd zich meer in voor de wereld dan vroeger?

“Ik denk van wel. Zelf ben ik een kind van mei ’68, maar wij betoogden vroeger vooral voor de belangen van onze school of vanwege de rakettencrisis. Tegenwoordig kan je de jeugd snel en talrijk mobiliseren om zich in te zetten voor een betere wereld. Via internet, Facebook en de andere media bereik je een grote groep. Ook gaat het nu over van alles: hongersnood, het klimaat, mensenrechten… er zijn zoveel mogelijkheden.”

“Geen omelet zonder ei”

Of ze geen kritiek krijgen omdat festivals ook vervuilend zijn en dat het met Studio Brussel erbij te commercieel zou zijn? Tom Ollivier: “Ach, door niets te doen gaat de wereld er ook niet op vooruit. Ik zie het trouwens niet als sponsoring, maar als samenwerking. Wij als Studio Brussel hebben een jongerenpubliek en zo raakt de boodschap toch breder verspreid?
Bij een evenement is er altijd wel afval, maar zonder eieren kan je toch ook geen omelet maken?”

© 2010 – StampMedia – Tekst: Sander Carollo en Vincent Bals, Video: Nils Deputter en Bart Steurs

dagelijkse newsletter

take down
the paywall
steun ons nu!