Fairtradeweek voor meer eerlijke handel
Wereld, Economie, Samenleving, België -

Fairtradeweek voor meer eerlijke handel

Fairtradeorganisaties willen een 'full switch' naar producten uit de eerlijke handel. Daarom gaat op 29 september de negende Week van de Fairtrade van start. Bedrijven en verenigingen maken mensen via acties bewust van het belang van eerlijke handel in de strijd tegen de armoede van landbouwarbeiders in het Zuiden.

vrijdag 24 september 2010 13:01

Hoewel de markt van fairtrade een groei kent van vijftien procent, streven fairtradeorganisaties naar een hoger cijfer. Tien dagen lang stappen de media, het bedrijfs- en het verenigingsleven mee in het verhaal van de eerlijke handel.

“Via promoacties, wedstrijden en extra zichtbaarheid van fairtradeproducten in de winkels, zetten we onze producten extra in de verf”, zegt Sandra Galbusera, Communication Manager van keurmerk Max Havelaar België.

Full switch

Het fairtradelabel Max Havelaar zet al twee jaar voluit in op de ‘full switch’-strategie. Om een volledige overstap naar producten uit eerlijke handel te bereiken, moeten grote en kleine bedrijven overtuigd worden van het belang hiervan.

Het Belgisch suikerbedrijf Candico kende in 2009 een groei van meer dan tachtig procent in de fairtrademarkt. Het Amerikaanse bedrijf Ben en Jerry’s, bekend om hun ijsjes, stelde een groei vast van dertig procent.

In 2010 verwacht Max Havelaar twaalf procent nieuwe producentenorganisaties die meestappen in fairtrade, wat het totale aantal op wereldschaal tot een duizendtal brengt.

“In België zijn er momenteel 160-tal bedrijven die fairtradeproducten verwerken, importeren of verdelen”, zegt Galbusera.

Nu de markt van Fairtrade steeds groter wordt, staan distributieketens en de verwerkende industrie voor een belangrijke keuze. Samen hebben supermarkten Delhaize, Carrefour, Colruyt en Lidl een aandeel van zestig procent op de fairtrademarkt en tekenen ze een groei op van 28 procent. “We moeten van de niche naar de markt gaan”, zegt Galbusera.

Zichtbaarheid

“In de week van de Fairtrade pakt Delhaize bijvoorbeeld uit met haar fairtradelogo, speciaal ontworpen om de twintigste verjaardag van haar eerste Fairtrade koffie te vieren. Colruyt zet fairtraderijst in de kijker. En er zullen ook stickers  in de rekken worden gelegd om consumenten uit te nodigen mee te doen aan een wedstrijd namelijk de Switch & Win formule”, zegt Galbusera.

“Horecazaken zoals Exki maken hun fairtradeproducten zichtbaarder via affiches en andere reclame. Voor potentiële kopers van fairtrade is de beschikbaarheid en de zichtbaarheid ervan in de winkel van cruciaal belang. Een op de vier mensen geeft een beperkte zichtbaarheid aan als reden waarom ze geen fairtrade kopen.”

“In Zwitserland komt de helft van de bananen uit eerlijke handel. Zij zijn ook het meest terug te vinden in supermarkten. Omdat er weinig alternatieven zijn, kiest de consument sneller voor Fairtrade. Het is belangrijk dat de industrie meegaat om de klant te sensibiliseren om duurzame fairtradeproducten te kopen.”

Lokale biolandbouw

“Ook gemeenten, scholen en jeugdbewegingen helpen mee aan het uitdragen van de fairtradeboodschap, met animatie, concerten en informatiesessies. De campagne FairTradeGemeente – een combinatie van fairtrade in het Zuiden en duurzame lokale biolandbouw in het Noorden – heeft eveneens de lokale en biologische landbouw als actiepunt opgenomen.

“Een bus die als superette is ingericht, zal van de ene naar de andere gemeente rijden om mensen te laten kennismaken met de verschillende biologische producten op de Belgische markt”, aldus Galbusera.

“Op die manier krijgen mensen de kans om de fairtradeproducten te proeven en beseffen ze dat het niet enkel eerlijke handel is, maar ook lekker. Het is trade, geen aid.”

Vertrouwd met Fairtrade

De jaarlijkse studie van het Belgische marktonderzoekbureau Dimarso toont aan dat 72 procent van de Belgische bevolking vertrouwd is met het concept van eerlijke handel, tegenover 66 procent in 2008.

Vooral de gepensioneerden en goede verdieners met jonge kinderen kopen deze producten. Alleenstaanden, ‘medioren’ waarvan de kinderen net zijn uitgezworven, en tweeverdieners zonder kinderen zijn mogelijk nieuwe doelgroepen.

dagelijkse newsletter

take down
the paywall
steun ons nu!