Nieuws, Wereld, Economie, Veiligheid, Luchtvaart, Luchtvaartveiligheid -

Veiligheidsindustrie eist nog strengere maatregelen op luchthavens

Tijdens een congres over luchtvaartveiligheid afgelopen dagen in Londen heeft de industrie uitvoerig een lans gebroken voor meer veiligheidsmaatregelen in de luchthavensector. Voor vliegtuigpassagiers breken zware tijden.

vrijdag 17 september 2010 10:39
Spread the love

Het moet gezegd worden, de beurs en de georganiseerde conferenties waren geen spek voor de gewone burger. De veiligheidsindustrie richt zich vooral tot politie, militairen, verantwoordelijken voor de veiligheid van grote sites zoals havens en luchthavens of militaire domeinen.

Op de vrij kleine expositie maakten bezoekers kennis met de nieuwste modellen van sitebeveiliging, apparaten om explosieven te testen, de verschillende modellen van bodyscans, stickers om bagage te beveiligen, nachtkijkers, draagbare en compacte X-ray apparaten om bagage te controleren en onopvallende apparatuur om mensen in luchthavens te filmen en te volgen.

Daarbij werd voor het eerst ook de Dragonfly voorgesteld, een klein en ultralicht spionage robotvliegtuigje dat zowel voor militaire doeleinden kan gebruikt worden als ingezet worden voor de bewaking van grote privédomeinen. Het toestel lijkt op een grote mug maar is enorm wendbaar en kan ongewenste bezoekers haarscherp in beeld krijgen. Of het inzetbaar is in de bossen van Kleine Brogel met z’n dichte bladgroei is echter nog maar de vraag.

De passagiers uitgekleed

De meeste bezoekers kwamen echter vooral voor de conferenties waar het kruim van de veiligheidssector in discussie ging over de antiterreurmaatregelen in de luchtvaartsector.

Ofschoon de EU zelf al een aantal maatregelen genomen heeft om de veiligheid op luchthavens te verbeteren (vloeistoffen, uitwisseling van passagiersgegevens) zijn de luchtvaartmaatschappijen en luchthavens er voorstander van om nog veel verder te gaan. Ze wijzen daarmee op de recente aanslag van de ondergoedterrorist die ongestoord een vliegtuig kon nemen op Schiphol.

Daarom wordt het gebruik van de allernieuwste bodyscan apparatuur door niemand in vraag gesteld. Charles Yvinec, de directeur Security van Air France noemt dergelijke maatregelen een noodzakelijk kwaad. Tegelijkertijd vertelt hij over een incident waarvan hij getuige was bij zijn vertrek naar Londen. Een vrouw werd gevraagd haar haren los te maken zodat de veiligheidsagenten konden zien dat er geen wapens in verborgen zaten. Toch stelt hij zich bedenkingen bij die maatregelen. Gaan we binnenkort naar een situatie waarbij passagiers naakt moeten aanschuiven voor een controle van de lichaamsholten voor ze op een vliegtuig stappen?

Het is in ieder geval zeker dat de draconische maatregelen veel kwaad bloed zetten bij de passagiers. Zowat alle luchthavens zien het aantal passagiers dalen en dat is niet alleen te wijten aan de crisis. Passagiers kiezen meer voor de trein en de auto, zeker nu Eurostar en internationale treinen zoveel promoties aanbieden. Bovendien beginnen heel wat passagiers nu gestresseerd aan hun vakantie omdat ze een groot deel van hun tijd moeten besteden aan controles. Dat is niet goed voor de omzet van de winkeltjes op de luchthaven die het aantal bezoekers en kopers drastisch zien dalen.

De controle moet anders, vindt CEO Steve Wolff van Wolff Consulting Services. Er moet meer apparatuur komen die passagiers kan doorlichten zonder dat ze het zelf in de gaten hebben. Er moet gemakkelijk hanteerbare en draagbare apparatuur komen om bagage te x-rayen en die gegevens te verbinden met alle persoonsgegevens.

“Daarom is het zeer belangrijk om zoveel mogelijk te weten te komen over de passagier”, zegt Nissim Ben Ezra, het voormalige hoofd security van Elal en tegenwoordig security manager van de luchthaven van Tel Aviv. “We moeten alles te weten komen over zijn privé-leven. Op die manier kunnen we de passagiers onderbrengen in verschillende groepen en alleen de potentiële terroristen aan een grondige screening onderwerpen. Het onderzoek van de grootste groep reizigers, de gewone toeristen en zakenmensen zal dan minder ingrijpend kunnen gebeuren.“

Het probleem is dat profiling, de techniek om terroristen van niet-terroristen te onderscheiden, niet zo eenvoudig is. Terroristen kennen die techniek ook en doen dus hun uiterste beste om zich zo gewoon mogelijk te gedragen. En een apparaat om gedachten te lezen, bestaat nog niet. Maar daar zal de veiligheidsindustrie misschien nog wel werk van maken.

take down
the paywall
steun ons nu!