Social Media Meetup verenigt mensen
Verslag, Nieuws, België, Stampmedia, Sociale media, IRCT, Jean-Paul De Clerck, Rien van den Bosch, Social media meetup, Thomas van Orshaege -

Social Media Meetup verenigt mensen

Op 30 juni vond in Hangar 26 in Antwerpen de Social Media Meetup plaats, ter ere van de internationale Social Media Day. De organisators hadden het event uitsluitend via social media geregeld en toonden daarmee de kracht van die sociale media. Professionelen en enthousiastelingen konden gezellig netwerken.

donderdag 8 juli 2010 12:31

Het event was een platform voor de campagne ‘World without Torture’ van de NGO International Rehabilitation Council for Torture Victims (IRCT). Daarnaast was het ook een kans voor jonge innovatieve bedrijven, om zich in de kijker te werken. Een voorbeeld daarvan is Fikket.com. Dit klein bedrijf werd opgestart door twee jonge ondernemers. Zij willen de organisatie en ticketing van kleine evenementen vergemakkelijken. Daarvoor maken ze gebruik van social media.

Social media power

Een opmerkelijk voorbeeld dat de kracht van social media illustreert, is Lombardia met Antwerpen als thuishaven. Met hun product GingerLove, een theedrankje, zijn ze de officiële Belgische leverancier op de Wereld Expo 2010 in Shanghai. “Het is een van de eerste familiebedrijven dat hierin slaagt. Social media heeft een democratiserende werking. Wij zijn niet afhankelijk van multinationals om ons product wereldwijd te verspreiden”, stelt Alain Indria van Lombardia.

Organisatie

De organisatie van het event bewijst dat social media ook mensen kan verenigen om iets te organiseren. Initiatiefnemer Jean-Paul De Clerck werd bijgestaan door Rien van den Bosch en de jonge student Thomas van Orshaege. De Clerck en van Orshaege leerden elkaar kennen via social media. Tot op de dag van het event hadden ze elkaar zelfs niet eens in levende lijve ontmoet. De communicatie verliep voornamelijk via social media.

Passie voor social media

Alvast één ding verbindt de organisators: een passie voor social media. “Ik heb mijn passie voor social media gekregen van mijn schoonmoeder”, vertelt van Orshaegen. De Clerck is alvast zeer lovend over de visie van de jonge student op social media. “Social media kan barrières wegnemen. Het biedt ongelooflijk veel mogelijkheden. Mensen moeten de achterliggende marketingstrategieën achter social media zien,” verklaart van Orshaegen.

Jong talent

Samen slaagden zij erin om op niet meer dan veertien dagen het event te organiseren. De 20-jarige Van Orshaegen studeert event- en projectmanagement aan de Karel de Grote Hogeschool. Hij zit in zijn eerste jaar en bewijst dat ook jonge mensen veel organisatietalent kunnen hebben. “Het waren zeer drukke en lange dagen. Maar ik heb ongelooflijk veel bijgeleerd deze veertien dagen. Eigenlijk meer dan tijdens het schooljaar. Ik ben De Clerck ook zeer dankbaar dat hij vertrouwen heeft gesteld in een eerstejaarsstudent.”

De jonge mede-organisator beschikt over een flinke dosis ambitie en engagement. Om de organisatie rond te krijgen heeft hij examens verzet naar de tweede zittijd. Hij heeft bovendien ook geïnvesteerd in het project.

© 2010 – StampMedia – Tom Laurent

dagelijkse newsletter

take down
the paywall
steun ons nu!