Peter Vandermeersch bij Phara (VRT | CANVAS)

 

Nieuws, België, De Standaard, Peter Vandermeersch -

Peter Vandermeersch vervangen door volbloed marketeer

Peter Vandermeersch, voortaan ex-hoofdredacteur van De Standaard, heeft een nieuwe uitdaging gevonden. Hij trekt naar Rotterdam om er hoofdredacteur te worden van NRC Handelsblad. Bij Corelio neemt Gert Ysebaert de plaats in van Vandermeersch. Ysebaert is geen journalist, maar een marketeer pur sang.

woensdag 30 juni 2010 01:22

Peter Vandermeersch volgt Birgit Donker op, die eind april ontslag nam. Donker stapte toen op na een conflict met de uitgever Gert-Jan Oelderik. Op aansporen van Derk Sauer, één van de eigenaren die ook president-commissaris is van NRC Media speelde Oelderik met het idee om nieuwe uitgaven te lanceren die geld in het laatje brengen zoals NRC Golf.

Donker zag dat niet zitten. Zij maakte zich zorgen over de redactionele onafhankelijkheid van de redactie. Zij stoorde zich er ook aan dat Sauer zich moeide met de redactionele keuzes van de krant. Donker wou ook niet dat Sauer rechtstreeks het woord richtte tot de redactie.

Toen ze ontslag nam, schreef Donker: “Ons bedrijf is niet zomaar een bedrijf. Een redactie heeft bepaalde bevoegdheden, zoals het opstellen van journalistieke regels, die niet uit handen gegeven kunnen worden. Als er andere publicaties zouden verschijnen onder de vlag van NRC Handelsblad, dan wil de redactie daar collectief voor kunnen staan. Dat betekent dat onze journalistieke ethiek ook voor die uitgaven moet kunnen gelden. Wij willen niet dat er wordt gemarchandeerd met de kwaliteitsnormen van onze kranten, bijlagen en websites.”

Het is een journalistieke ethiek die we in Vlaanderen totaal niet gewoon zijn. Met die inmenging zal Vandermeersch het veel minder moeilijk hebben. In 2007 werd Vandermeersch verkozen tot marketeer van het jaar. In datzelfde jaar werd hij ook lid van het directiecomité van Corelio, het bedrijf achter De Standaard en Het Nieuwsblad.

Vandermeersch was een journalist die marketeer werd. Voor zijn opvolger kiest Corelio een volbloed marketeer. Gert Ysebaert heeft al achttien jaar op de teller staan als werknemer van Corelio in diverse logistieke en marketingfuncties. Na een korte uitstap bij Uitgeverij Lannoo keerde Ysebaert in 2009 naar Corelio terug om uitgever te worden en om er zich te concentreren op “het verder ontwikkelen van de commerciële en marketingstrategie”, aldus Corelio.

“De hoofdredacteuren van Het Nieuwsblad/De Gentenaar, Geert Dewaele en Guy Fransen en de hoofdredacteur van De Standaard, Bart Sturtewagen, rapporteren vanaf dan rechtstreeks aan de uitgever van de Vlaamse kranten, Gert Ysebaert”, zo beschrijft Corelio de nieuwe machtsverhouding.

Voor NRC Handelsblad betekent de komst van Vandermeersch een grote verandering. Nooit eerder werd een buitenstaander hoofdredacteur van de krant. Het is ook de eerste keer dat een buitenlander een Nederlandse krant gaat leiden. De commerciële media beginnen daardoor nog wat meer op het professionele voetbal te lijken.

dagelijkse newsletter

take down
the paywall
steun ons nu!