Verslag, Nieuws, VRT, Vlaamse Regulator voor de Media -

VRT alweer beboet voor productplaatsing

De VRT blijft maar tegen de lamp lopen wegens productplaatsing in haar programma's. De afgelopen maanden werd het TV1 programma 'de zevende dag' al twee maal beboet, deze keer is het beurt aan MNM.

dinsdag 22 juni 2010 12:09
Spread the love

De Vlaamse Regulator voor de Media stuurde vandaag een persbericht rond waarin gemeld wordt dat MNM en Jim werden beboet wegens productplaatsing. De Vlaamse Regulator voor de Media stelt het als volgt:

Opening Starbucks-vestiging Antwerpen

“Op 24 februari 2010 zond MNM ‘De Grote Koffie Van de Veire Ochtendshow’ uit. In het programma werd ruim aandacht besteed aan de officiële opening van de ‘Starbucks’-vestiging in het Centraal Station van Antwerpen. Tijdens de drie uur durende uitzending werd Starbucks meermaals vermeld (23x), werden gesprekken gevoerd met medewerkers van de nieuwe vestiging en werd live verslag uitgebracht van de officiële opening.”

“Het Mediadecreet stelt dat commerciële communicatie duidelijk herkenbaar moet zijn. Door het integreren en verweven van de aandacht voor Starbucks in het radioprogramma, wordt niet voldaan aan deze bepaling. De Regulator merkt op dat het herhaaldelijk en in positieve zin vermelden van merknamen in programma’s het publiek kan aanzetten tot aankoop. Gelet op de zeer ernstige aard van de inbreuk legt de Regulator een boete van 7.500 euro op.”

Koopje

Een boete van € 7.500 voor een programma van 3 uur. De regulator mag dat een zware boete vinden, voor Starbucks is dit een koopje.
60 seconden reclame kost op MNM +/- € 2000.  Drie uur uitzending is dus omgerekend € 360.000 waard. Wellicht is het meer waard, want redactionele aandacht is veel meer waard dan een reclameblok, omdat het veel efficiënter is.

Als de regulator wil dat haar boetes effect hebben, zal ze dus wellicht veel hogere boetes moeten gaan uitschrijven.

 

dagelijkse newsletter

take down
the paywall
steun ons nu!