Clean Sky take-off (Photo François Robineau - Clean Sky)

 

Verslag, Nieuws, Europa, Wapens, Bewapening -

EU-subsidies maken oorlogsvliegtuigen nog dodelijker

EU-subsidies die de impact van de luchtvaart op de klimaatwijziging moeten verminderen, kunnen oorlogsvliegtuigen helpen ontwikkelen die nog dodelijker zijn dan die van vandaag. Dat hebben functionarissen in Brussel toegegeven.

maandag 21 juni 2010 16:32

De EU heeft 1,6 miljard euro vrijgemaakt voor Clean Sky. Dit onderzoeksproject, een van de grootste die de EU ooit heeft gefinancierd, is bedoeld om vliegtuigmotoren te ontwikkelen die de helft minder CO2 uitstoten.

Uit de glanzende brochures over het project blijkt dat ook grote wapenproducten deelnemen, onder meer Dassault, EADS, Safran, Israel Aerospace Industries, Saab en Westland Helicopters.

Rudolf Strohmeier, adjunct-directeur-generaal van de onderzoeksafdeling van de Europese Commissie, zegt dat je zoiets “niet van meet af aan kunt uitsluiten.” “Als een militair vliegtuig dit soort technologie gebruikt, dan zal het groener zijn. Maar voor zover mij bekend is dit duidelijk niet de doelstelling.”

Israël

Sommigen mensenrechtenactivisten hebben kritiek op de deelname van Israel Aerospace Industries (IAI). Dit bedrijf leverde veel van de wapens die Israël gebruikte bij de aanval op Gaza eind 2008, begin 2009.

Een EU-functionaris die anoniem wenst te blijven, zegt dat Israëlische bedrijven onlangs steun hebben gevraagd aan de Europese Commissie voor een project dat expliciet op militaire vliegtuigen was gericht. De vraag werd afgewezen. De onderzoeksactiviteiten van de EU zijn in principe burgerlijk, maar er kunnen geen garanties worden gegeven dat de resultaten niet voor militaire doeleinden worden gebruiken, zegt de bron. “De Israëli’s spelen niet volgens dezelfde regels als alle anderen.”

“Ik begrijp niet hoe Israëlische wapenbedrijven geld uit Brussel krijgen voor hun onderzoek”, zegt Frank Slijper van de Nederlandse Campagne tegen Wapenhandel. “Dit is echt een zeer vreemde situatie. Voor zover ik weet, doet de IAI weinig zaken in de burgersector, het is gewoon een wapenbedrijf. IAI heeft in het Midden-Oosten een duidelijke en rechtstreekse bijdrage geleverd tegen de Palestijnen en Libanezen.”

Minder lawaai

Behalve een lagere uitstoot van broeikasgassen wil Clean Sky ook een lager verbruik en minder lawaai. Dat maakt het verleidelijk voor wapenbedrijven, zegt Slijper. “Meestal zegt men dat het omgekeerd werkt: subsidies die bestemd zijn voor Europees onderzoek voor militaire vliegtuigen, hebben een spin-offeffect op het onderzoekswerk voor de burgerluchtvaart. Maar dit zou een voorbeeld kunnen zijn van hoe subsidies voor milieuvriendelijker vliegen uiteindelijk ook de militaire sector ten goede komen. Hoe stiller vliegtuigen zijn, hoe dichter ze het doelwit dat ze moeten bombarderen, kunnen naderen zonder opgemerkt te worden.”

“Ik zie het probleem niet” wanneer voor wapenproducenten “dezelfde deelnameregels” gelden als voor andere bedrijven, zegt Eric Dautriat, die het team leidt dat instaat voor de implementering van Clean Sky.

dagelijkse newsletter

take down
the paywall
steun ons nu!