Brugpensioen is juist goedkoper voor de staatskas
Opinie, Nieuws, Economie, België, Antwerpen, BBTK, Opinie, Brugpensioen -

Brugpensioen is juist goedkoper voor de staatskas

Sinds vorig jaar sloten in de regio Antwerpen enkele bedrijven hun deuren en zetten al hun werknemers op straat. En daar waren bedrijven bij die ongelooflijke winsten maakten, nog steeds trouwens. Daarnaast heb je dan nog bedrijven die een herstructurering doorvoeren met de bijbehorende collectieve ontslagen. Kristien Merckx van BBTK vindt brugpensioen nog niet zo'n slecht idee.

vrijdag 11 juni 2010 12:45
Spread the love

In vele van deze Antwerpse bedrijven was brugpensioen op verlaagde leeftijd de enige ‘aanvaardbare’ manier om de werknemers op straat te zetten. 

Carrefour, Opel, Thales Alenia Space (met al hun onderaannemingsbedrijven), en nog vele andere bedrijven maakten of maken gebruik van dat systeem van brugpensioen op verlaagde leeftijd.

De meeste politieke partijen roepen nu in de aanloop naar de verkiezingen van zondag heel hard dat het ‘een schande is’ en dat brugpensioen de overheid handen vol geld kost.

Toch is brugpensioen, zelfs vanaf 50 jaar, goedkoper voor de staatskas dan de getroffen werknemers gewoon in de werkloosheid te laten terechtkomen. Als brugpensioen niet meer kan, is het enige alternatief de naakte werkloosheid!

Bij Opel zal brugpensioen vanaf 50 jaar mogelijk zijn. De werknemers krijgen bovenop hun werkloosheidsuitkering van 1153 euro bruto/maand een bijpassing van de werkgever.

Deze bijpassing is ook bruto, dus de bruggepensioneerde betaalt daar nog belastingen op en de werkgever betaalt naargelang de leeftijd van de bruggepensioneerde een fors percentage aan de staat (van 50 procent voor 50-jarigen tot 30 procent voor 57-jarigen).

Als je alles optelt, wordt er voor en door de bruggepensioneerde met een hogere bijpassing door de werkgever bijna evenveel aan de staatskas betaald als dat de bruggepensioneerde zou krijgen in het systeem van de werkloosheid.

Een voorbeeld: een bediende met een maandloon van 3.000 euro bruto zou bij Opel een bruto brugpensioen krijgen van 1755 euro/maand. Netto heeft die werknemer een brugpensioen van 1359 euro/maand. Daarvoor betaalt de werkgever 240,76 euro/maand en de bruggepensioneerde 395,9 euro/maand aan de staatskas. Met andere woorden de overheid betaalt uiteindelijk geen 1153 euro, maar maar slechts 517 euro/maand (1153 – 636,6).

Hoe hoger het bedrag van het brugpensioen, hoe groter het terugverdieneffect. Een werkloze kost sowieso minimum 634,40 euro/maand en maximum 1323,92 euro/maand (voor een samenwonende).

En daar komt nog bij dat het inkomen van een bruggepensioneerde hoger is dan dat van een werkloze, waardoor de bruggepensioneerde meer geld zal kunnen uitgeven, wat op zich weer meer opbrengt voor de staat onder de vorm van BTW-inkomsten.

Dezelfde politieke partijen maken zich druk over de volgens hen ‘luxe positie’ waarin de bruggepensioneerden zitten. Zij stellen zich niet meer beschikbaar voor de arbeidsmarkt, zo wordt gezegd.

Zij vergeten voor het gemak dat deze mensen ter beschikking stonden, zij waren aan het werk. Het zijn de werkgevers die beslissen dat ze de werknemers van 50+ niet meer nodig hebben. Daarnaast zijn wij ervan overtuigd dat vele bruggepensioneerden wel opnieuw aan het werk willen gaan.

Vele vijftigplussers die in 2007 bij Opel op brugpensioen zijn gegaan, hadden de dag nadien werk (o.a. bij Daf). Dat komt omdat de bruggepensioneerden het deel dat de ex-werkgever moet betalen voor het brugpensioen mogen behouden. Enkel de werkloosheidsvergoeding valt weg als ze opnieuw aan de slag gaan.

En dezelfde politieke mandatarissen kunnen zelf stoppen met werken vanaf hun 52ste jaar!

Brugpensioen is ingevoerd net om jongeren de kans te geven zich te integreren op de arbeidsmarkt omdat er te weinig jobs waren. Het systeem moet blijven bestaan omdat we de vijftigplussers en jongeren van vandaag een kans op een menswaardig bestaan moeten blijven bieden!

Kristien Merckx

Kristien Merckx is secretaris bij BBTK-Antwerpen.

take down
the paywall
steun ons nu!