Nieuws, Cultuur, Lokaal, Recensie, Theater, Antwerpen, Sering -

Ouderen in Borgerhout maken mondiaal theater

Vrijdag 14 mei ging in het theater van Sering in Borgerhout het toneelstuk ‘Eerste Liefde – First Love – Primer Amor’ in première. De zes oudste spelers van de theaterwerkplaats maakten aandoenlijk theater rond het thema eerste liefde.

zondag 23 mei 2010 11:33

Opvallend waren de geprojecteerde beelden van ouderen uit Peru, Zuid-Afrika en New York. Dit past binnen Serings mondiale samenwerking met andere theaters wereldwijd: de Worldwide Virtual Carrousel.

Aandoenlijk

Serings nieuwste productie is een zeer sfeervolle voorstelling. Deze brengt het publiek terug in de tijd. Tot 50 of 60 jaar geleden. De voorstelling wordt gespeeld door de zes oudste spelers van Sering. Hoewel de spelers al bijna 60, 70 en ouder zijn, spatten de vonken er vanaf. Tijdens hun spel zie je eigenlijk niet echt ouderen. Maar jonge mensen van 20 of nog jonger. Zoals de jongeren een halve eeuw geleden waren.

De voorstelling gaat gepaard met veel ambiance. Er is accordeonmuziek, zang en dans. Er wordt veel gelachen. Maar er wordt ook vaak gewacht. Wachten op hij of zij die gaat komen. Het is aandoenlijk om te zien in welke staat van blijde verwachting de spelers verkeren.

Ondertussen worden er ook beelden geprojecteerd van andere ouderen uit de buurt. Zij vertellen over hun eerste liefde. Positieve en negatieve ervaringen wisselen elkaar af. Zeer vernieuwend zijn de beelden van ouderen uit Lima (Peru), Tembisa (Zuid-Afrika) en The Bronx (New York). Zij vertellen ook over dit thema. Het maakt de voorstelling mondiaal. De zes vaste Sering-spelers maken de voorstelling nog mondialer door hun teksten in verschillende talen te spreken. Maar het Nederlands blijft overheersen.

Mondiaal

Naast een stevige lokale verankering in Antwerpen en Borgerhout heeft de sociaal-artistieke theaterwerkplaats ook een wereldwijd netwerk opgebouwd. Gelijkgezinde theaters in Latijns-Amerika, de VS, Zuid-Afrika en Irak sloegen de handen ineen. Het resultaat is de Worldwide Virtual Carrousel. Het is een vorm van samenwerken die het internet duurzaam gebruikt.

Speler Roeland Luyckx (59 jaar) vertelt: “Dit stuk hebben wij als spelers samen met Mia Grijp en Lisette Mertens gemaakt. Het was een intensief proces, maar het resultaat mag er zijn. Als wij klaar zijn met het spelen van dit stuk, dan wordt dit stuk in zekere zin virtueel – dus via het internet – doorgegeven aan Peru, Zuid-Afrika en de VS. Zij zullen het waarschijnlijk op hun manier interpreteren. Zij zullen het ook anders uitwerken dan wij. Ik ben alvast benieuwd naar het resultaat.”

Later dit jaar, vanaf september, zullen twee Antwerpse basisscholen mee op de Worldwide Theatre Carrousel stappen. Zo betrekt Sering ook het onderwijs in haar wereldwijde werking.

Clichédoorbrekend

De voorstelling ‘Eerste Liefde – First Love – Primer Amor’ geeft alvast een indruk wat een wereldwijde samenwerking van theaters kan doen. Toch zijn het vooral de spelers die de voorstelling een speciaal karakter geven. Hun spel doorbreekt namelijk veel clichés over ouderen. De ouderen mogen dan wel oud lijken, hun spel laat iets heel anders zien. Mensen die jong van geest zijn gebleven. Mensen die het kind in zichzelf hebben bewaard.

‘Eerste Liefde – First Love – Primer Amor’ speelt nog tot zondag 30 mei, reserveren wordt aanbevolen (tickets 7 en 5 euro).

Vrijdag 28 mei om 20u
Zaterdag 29 mei om 20u