De Thalys verbindt Brussel en Parijs. (Foto: Flickr)

 

Nieuws, Europa, Economie, België, Nederland, NMBS, HST, Treinen, Reizigersverenigingen, TreinTramBus, ROVER, Vervotte, Eurlings -

Reizigers willen bruikbare trein naar Nederland

De Vlaamse en Nederlandse reizigersverenigingen TreinTramBus en ROVER zijn teleurgesteld over de nieuwe treindienstregeling tussen Brussel en Den Haag die deze week werd aangekondigd. Volgens de reizigersverenigingen werden de plannen niet vanuit de wens van de reizigers opgesteld.

vrijdag 21 mei 2010 20:36

De bevoegde ministers, Inge Vervotte (CV&V) voor België en Camiel Eurlings (CDA) voor Nederland, willen tegen 2013 een hogesnelheidstrein inleggen die acht keer per dag zal gaan rijden tussen Brussel en Den Haag. De trein zal ook stoppen in Mechelen, Antwerpen, Noorderkempen en Breda.

Kees Smilde van TreinTramBus legt uit wat niet goed is aan die regeling. “Een trein die maar acht keer per dag rijdt, vinden we eerst en vooral te weinig. En daarnaast wordt dat voor grensoverschrijdend verkeer een hogesnelheidstrein (HST), met alle nadelen van dien: verplichte reservatie en marktprijzen. Die houden in dat wie vroeg boekt goedkoop mee kan en wie spontaan reist, moet een beduidend hoger tarief betalen.”

“Wat wij als reizigersvereniging uiteindelijk willen, is een bruikbare trein. Een trein die van ’s ochtends tot ’s avonds minstens om het uur rijdt. Een trein waar je ook spontaan op kunt ‘springen’. Met prijzen die van tevoren berekenbaar zijn en waarbij je niet moet reserveren.”

“De reizigers in het grensverkeer verwachten toch minimaal een uurdienst tussen Antwerpen en Breda om gemakkelijk en vlot de grens over te kunnen. Een HST is daartoe niet het geschikte treintype.”

Jochem Goovaerts, woordvoerder van de NMBS, verdedigt de keuze voor de gloednieuwe HST-regeling en heeft het over een ‘opwaardering’ van het aanbod. “Er komt een betere en comfortabelere trein. Ik denk dat reizigers daar open voor staan.”

Kritiek voorbarig

Goovaerts vindt de kritiek van de reizigersverenigingen voorbarig. “De prijszetting van die nieuwe verbinding is nog niet bepaald. TreinTramBus en ROVER baseren zich op een aantal theorieën en mogelijkheden die bestaan, maar waarover nog niets is beslist.”

Ook Steffen Van Roosbroeck, woordvoerder van minister voor Openbare Bedrijven, Inge Vervotte, onderschrijft die stelling.

“De Belgische en Nederlandse operatoren zijn op vraag van de ministers nu aan het onderzoeken hoe ze de nieuwe regeling concreet kunnen toepassen. Al de rest is zeer voorbarig. De uren, de tarieven, of mensen al dan niet moeten reserveren, daarover moet allemaal nog beslist worden.”

HST niet nodig

Het staat wel vast dat er een HST zal worden ingelegd op het grensoverschrijdend traject. Dat is volgens Goovaerts ook de meest aangewezen optie. “De verbinding tussen Brussel en Nederland is een internationale grensoverschrijdende verbinding, net zoals die tussen Brussel en Parijs. Het is veel efficiënter om in internationaal verkeer gebruik te maken van snellere en betere treinen.”

Maar TreinTramBus en ROVER vinden zo’n HST  niet nodig. “Dit akkoord dwingt de NMBS om een extra treinstel te kopen. Wij denken dat ze dat geld ook kan gebruiken voor een aantal aanpassingen aan bestaande treinen zodat die naar Breda kunnen rijden over een hogesnelheidslijn”, legt Smilde uit.

“Een dergelijke trein rijdt nu trouwens al tussen Brussel en Maastricht.” En er zijn nog andere voordelen. “Zo’n aangepaste trein is goedkoper in aanschaf en onderhoud, en je kan hem ook nog op de rest van je net inzetten.”

Een echte hogesnelheidstrein zoals de NMBS nu wil inleggen naar Breda kan 250 km per uur rijden. Een gewone trein die wordt aangepast, haalt 200 km per uur. Toch is het tijdsverschil te verwaarlozen.

Smilde: “Voor een echte HST zijn de stations op het traject Brussel-Breda op een veel te korte afstand van elkaar. Dus het verschil tussen 200 kunnen rijden of 250 is verwaarloosbaar. Dat scheelt slechts enkele minuten.”

Akkoord 2005

Waarom houdt het plan van minister Vervotte en collega Eurlings dan toch vast aan de HST?

“Daarvoor moet je iets van de voorgeschiedenis van het dossier kennen”, zegt Van Roosbroeck. “In 2005 heeft de voorganger van minister Vervotte, Johan Vande Lanotte (SP.A), met de Nederlanders een akkoord gesloten om een HST-verbinding Brussel-Den Haag in te leggen. Daaraan dienen wij ons vandaag te houden.”

“Maar in 2005 hebben die ministers daarover geen overleg gepleegd met de NMBS. Er zijn achteraf een aantal technische knelpunten opgedoken.”

“Het duurde jaren voor we een overeenstemming vonden. De Nederlanders begonnen daarop te morren. Zij wilden hun akkoord uitgevoerd zien en dreigden met schadeclaims als dat niet zou gebeuren.”

“Minister Vervotte heeft dat dossier na vijf jaar gedeblokkeerd, maar was niet bij machten om veel veranderingen aan te brengen. Het staat vast dat het om een HST-verbinding zal gaan, omdat dat zo in het akkoord stond van 2005. Hetzelfde geldt voor de keuze voor acht treinen per dag. De Nederlanders stonden echt op de uitvoering van het akkoord.”

“De minister heeft er nu voor gezorgd dat we opnieuw een geloofwaardige partner zijn voor Nederland. We hebben nu eindelijk een oplossing in dat dossier, de schadeclaims zijn afgewend en de relaties met Nederland zijn genormaliseerd”, voegt Van Roosbroeck er aan toe.

Verkiezingen

TreinTramBus en ROVER zien in dit verhaal van het kabinet-Vervotte enkel verkiezingspraatjes. “Het is opvallend dat de afspraak tussen de beide ministers al op 10 maart is gemaakt. Deze week komen ze er pas mee naar buiten. Mechelen ligt ook op het traject van de trein en dat ligt nu wel heel toevallig in haar kiesdistrict”, zegt Smilde schamper.

take down
the paywall
steun ons nu!