Obama, Nieuws, Wereld, Milieu, BP, Golf van Mexico, Louisiana, Alabama, Mississippi, Olievervuiling, Amerikaanse regering -

Wie heeft olie aan de vingers?

Terwijl de eerste olie aanspoelt aan de kusten van de Amerikaanse staten Louisiana, Alabama en Mississippi starten de onderzoeken naar de verantwoordelijken voor de grootste olieramp in de geschiedenis. Naast de oliebedrijven die het ontplofte platform uitbaatten, heeft ook de Amerikaanse regering bloed, of beter, olie aan de vingers.

donderdag 20 mei 2010 14:42
Spread the love

De voorbije dagen werden de verantwoordelijken voor de olieramp, ten gevolge van een ontploft boorplatform in de Golf van Mexico, verhoord in het Amerikaanse Congress. Eigenaar van het platform Transocean, uitbater BP en medeoperator Halliburton werden door de Amerikaanse senatoren op de rooster gelegd.

Vingers wijzen

Wat een antwoord moest bieden op de vragen hoe alles kon gebeuren en wie nu net welke verantwoordelijkheid draagt, werd een schaamteloos rondje vingertje wijzen. Alle drie de bedrijven spanden zich wel heel hard in om de schuld in de schoenen van de andere te schuiven.

President Barack Obama was hierover niet te spreken en haalde uit naar de drie CEO’s. “Ik moet zeggen dat ik niet opgezet ben met het belachelijke spektakel tijdens de hoorzitting in het Congress. Het Amerikaanse volk kan niet onder de indruk zijn en ik was het zeker niet.”

BP betaalt

In de hoorzitting kwam wel naar boven dat BP bereid is alle legitieme schadeclaims tegen haar op voorhand uit te betalen. Zo hoopt het bedrijf enigszins te vermijden om vanuit alle mogelijke hoeken voor de rechter te worden gedaagd.

Het gaat om schadevergoedingen voor verlies van inkomsten in de visindustrie, toerisme en herstelkosten voor visserij en  scheepvaart. De getroffen staten, zoals Louisiana, zien ook veel belastinginkomsten verloren gaan door de olieramp. Hierover heeft BP echter nog niet beslist of het zal tussenkomen.

Systeem heeft gefaald

In zijn reactie op de hoorzitting haalt Obama niet alleen uit naar de drie betrokken bedrijven, maar ook naar de volledige industrie. “Ik heb begrepen dat er wettelijke en financiële aspecten meespelen, en dat een volledig onderzoek ons zal zeggen wat er precies gebeurd is. Maar het is vrij duidelijk dat het systeem heeft gefaald, en zwaar gefaald. En daarvoor zijn genoeg verantwoordelijken”, zei hij.

Senator Ron Wyden trad hem hierin bij en wees op de reputatie die BP heeft inzake rampen. “Dit hoort thuis in een rij van vele ongelukken die wijzen op fouten en laksheid inzake het veiligheidsbeleid bij BP. Na elke ramp verklaren jullie opnieuw om het beleid te veranderen, maar het blijft gewoon wachten tot de volgende ramp.”

Toch weigert BP fouten toe te geven. Volgens het bedrijf is er alvast niets verkeerds met de manier van werken in de Golf van Mexico. “Ik denk dat onze werkwijze in de Golf de vergelijking kan doorstaan met alle andere bedrijven die daar actief zijn. Ik ken geen tekortkomingen of fouten”, liet Lamar McCay, sterke man van BP America, verstaan.

Regering is ook schuldig

Maar ook Obama zelf blijft niet gespaard van kritiek. Milieuspecialisten beschuldigden de president ervan dat hij de tekortkomingen van zijn regering te laat erkende. Zij beschuldigen het ministerie van Binnenlandse Zaken ervan de Golf om te toveren tot opofferingsgebied waar grote oliewinsten voor de wetten ter bescherming van de zee gaan.

Meer dan 100 seismische schouwingen werden goedgekeurd en 300 boorvergunningen werden toegekend zonder dat met de milieuwetten rekening werd gehouden. Het agentschap Minerals Management Service (MMS), dat onderdeel is van het ministerie voor Binnenlandse Zaken, is verantwoordelijk voor deze vergunningen.

Maar dat agentschap werkt zeer nauw, te nauw, samen met de olie-industrie. Zo werd BP door het MMS vrijgesteld van de vereiste milieu-inspectie voor het project waar zich nu de ramp heeft voorgedaan.

Chris Oynes, die als directeur van het MMS werd aangesteld onder president George W. Bush, kwam door dat nieuws onder danige druk te staan dat hij besloot af te treden.

Obama belooft ondertussen verandering te brengen in de (te) nauwe samenwerking tussen de industrie en de overheidsorganen die de industrie reguleren, zoals het MMS.

Hij wil naar een regime dat alleen nog boorvergunningen aflevert na grondig onderzoek van de veiligheidsgaranties.

Minister wijst laatste vinger

Minister van Binnenlandse Zaken, Ken Salazar, sprak voor het eerst over de olieramp. Hij ziet maar één schuldige: “Vanaf de eerste dag is het voor ons duidelijk dat BP de verantwoordelijkheid draagt om oplossingen te zoeken en in te staan voor de schade aan alle kusten die door de ramp zijn aangetast. Ook de schade aan de natuur, mensen, handel en de gemeenschap vallen onder de verantwoordelijkheid van BP.”

take down
the paywall
steun ons nu!