Interview, Nieuws, Wereld, Economie, Bedrijven, Financiële crisis, Investeringsgroepen, Fortune 500, Knowmore.org, Bernard Dolan -

Knowmore.org verzamelt informatie over Fortune 500

Op 13 april sprak ik in de coulissen van de Ancienne Belgique met hiphopper Bernard Dolan. Dolan is een bezig baasje. Hij heeft net een album uit (Fallen House Sunken City), is bezig aan een slopende Europese tournee en houdt ondertussen de website knowmore.org draaiende.

dinsdag 18 mei 2010 11:47

Knowmore.org waarschuwde voor de bankencrisis: It’s hard not to say: “We told you so”

Knowmore.org is een website die informatie over grote bedrijven centraliseert en vijf factoren ervan beoordeelt (o.a. bedrijfsethiek, arbeidersrechten en milieuzorg).

Op de hoofdpagina kan je de naam van een bedrijf ingeven, waardoor je terecht komt op een wikipedia-achtige individuele pagina met positieve en negatieve informatie over dit bedrijf. De pagina’s over grote bedrijven of investeringsgroepen leveren interessante informatie op, maar voor de kleinere bedrijven is er nog veel werk aan de winkel.

Waarom heb je knowmore.org opgericht?

Bernard Dolan: “Ik werkte in 2004 voor de Democraten en de John Kerry-campagne, ook al ging ik in veel opzichten niet akkoord met hem. Het idee dat toen heerste in de VS was dat iedereen beter was dan George Bush.”

“Kerry is niet een heel goede kandidaat, maar de keuze ging tussen iemand die in Irak wou blijven en iemand die in Irak wou blijven én extra troepen sturen. We hadden niet echt een keuze, maar besloten om de nieuwe kandidaat te steunen om in eerste instantie van George Bush af te geraken en daarna aan John Kerry te werken.”

“Veel mensen ter linker zijde hebben op hun tong gebeten en voor de Democraten gewerkt. Het resultaat was dat ze verloren, Kerry zich onmiddellijk terugtrok en we achterbleven met het idee dat we nog eens vier jaar met Bush opgescheept zaten. Ik werd er depressief van en was teleurgesteld in het democratisch proces. Ik begon te denken aan andere manieren hoe ik de wereld rondom mij kon veranderen.“

“Ik had net ‘Fast Food Nation’ gelezen en zag wat er allemaal in mijn hamburger terechtkwam en in het voedsel dat ik eet. Hierdoor realiseerde ik me hoe mijn consumptie elke dag bijdraagt aan de sociale onrechtvaardigheid waar ik tegen wou vechten. Deze informatie kwam uit slechts één boek en ging enkel over voedsel, dus vroeg ik me af welke informatie er nog allemaal beschikbaar zou moeten zijn over bijvoorbeeld de auto waarin ik rijd, de kleren die ik draag, enzovoorts.”

“Er bestaat zeer veel informatie hierover, maar die is nog nooit gecentraliseerd op één plaats. Er was nood aan een zoekmachine die je snel naar een internetpagina brengt met een overzicht van wie er achter een bepaald merk zit en elk bedrijf beoordeelt op vlak van arbeidsrechten,  mensenrechten, milieuzorg, politieke invloed en bedrijfsethiek. Dit bestond nog niet, dus hebben we het zelf gemaakt: knowmore.org.”

Wat zijn de toekomstplannen? Ik zag dat het optimistische plan bestond om de hele Fortune 500 in te voegen. Klopt dat?

“Dat is ondertussen min of meer klaar. We hebben hier de laatste twee jaren aan gewerkt. We zijn er in geslaagd om geïndexeerde profielen op te stellen voor elk van deze bedrijven (nvdr: Dexia en Fortis behoren hier ook toe). Wat betekent dat we niet alleen meer Amerikaanse bedrijven onderzoeken, maar veel multinationals.”

“Veel bedrijven waarvoor ik knowmore profielen heb geschreven had ik nog nooit gezien tot ik naar Europa kwam. Als ik hier rondloop en ik zie een Total-benzinestation denk ik ‘ah dat is nu zo een Total’. Ik doe ook veel Chinese banken (lacht)”

Heb je enig idee hoeveel mensen gebruik maken van de informatie op de website?

“Volgens onze tellers enkele honderdduizenden. Elke maand tienduizenden.”

It’s hard not to say ‘we told you so’ staat er op de voorpagina van de website te lezen, waarover gaat dit?

‘We told you so’ was onze fundraiser-slogan. Toen de aandelenmarkt instortte en er een globale economische recessie ontstond op het einde van Bush zijn overheersing hoorden we op het nieuws steeds hetzelfde refrein: “niemand had dit kunnen zien aankomen”. Dat was alles wat we van de bedrijfsmedia hoorden.”

“Knowmore.org heeft het al sinds 2005 over deze bedrijven, dus ik ging onze pagina’s over sommige van deze bedrijven, zoals bijvoorbeeld Merrill Lynch, updaten.”

“Ik merkte dat we informatie over de gevaarlijke leningpraktijken en dergelijke al in 2005 online hadden gezet. We hadden op een agressieve manier geprobeerd dit aan het licht te brengen, maar het enige dat we hoorden was dat niemand dit had kunnen voorzien. Iedereen deed alsof het een incident was, maar het is een structureel probleem.”

Beschouw je knowmore.org als een structurele oplossing?

D: “Het is een gereedschap om mensen attent te maken op bepaalde zaken, dat was ook de oorspronkelijke bedoeling. We presenteren ons niet als een activistische organisatie. We willen geen betogingen organiseren, want daar zijn al genoeg mensen mee bezig. Onze bedoeling is om mensen informatie aan te reiken, op basis waarvan ze hun eigen beslissingen kunnen nemen.”

“We willen bijvoorbeeld ook, als het terecht is, positieve elementen in een bedrijf aanhalen. Als een bedrijf iets doet dat sociaal verantwoordelijk is of als het iets doet dat hele maatschappij ten goede komt, dan zullen we dat vermelden. Vlak naast de schadelijke dingen ze gedaan hebben. Zo kunnen mensen ernaar kijken en zelf conclusies trekken.”

Het is geen antikapitalistische stellingname?

“Ik heb daar wel mijn mening over, maar dat is niet de bedoeling van onze website.”

Wat kunnen mensen in België doen voor de website?

“Het is een wiki, dus iedereen kan bijdragen doen. Je kan als redacteur of verslaggever aan de slag. Als je kijkt naar de pagina van een bedrijf en je mist iets waarvan jij weet hebt, dan kan je het toevoegen. Het potentieel bestaat voor een Belgische versie van de site.”

dagelijkse newsletter

take down
the paywall
steun ons nu!