Koop geen Prince in een zak
Na acht jaar komt Prince nog eens naar ons land. Fans kunnen via enorm veel wegen aan kaarten geraken om hun idool aan het werk te zien tijdens Werchter Boutique op 10 juli. Go For Music biedt tickets aan in twee prijsklassen: de normale voor 80 euro en de ‘Golden Circle’ (dichtst bij het podium) voor 120 euro. Golden Circles zijn uitverkocht. Tickets voor 80 euro zijn nog beschikbaar. Waarom normale tickets op Worldticketshop.nl al worden aangeboden voor 150 euro is een raadsel.
Zeker is wel dat woekerprijsprocedures de kop zullen opsteken zo snel als de Go For Music tickets uitgeput zijn. “Onze kaarten van 150 euro voor Prince hebben nu geen succes,” vertelt een verkoper van worldticketshop.nl. aan de telefoon. Wanneer deze uitverkocht zijn bij Go For Music kunnen wij de onze aan de man brengen. Wij hebben bepaalde contacten met mensen die hun tickets niet meer nodig hebben. Omdat wij deze kopen aan een hogere prijs moeten wij ook meer aanrekenen wanneer we ze aanbieden op onze website.”
I love my Ticket
‘I Love My Ticket’ is een organisatie waar klachten over ticketverkoop kunnen gemeld worden. Ze werken ook preventief door te waarschuwen voor frauduleuze doorverkopers. Op hun website staat een zwarte lijst van tussenhandelaren die zonder toestemming verkopen. Wordticketshop.nl is één van de vele Nederlandse online bedrijven op de lijst.
Bij onze noorderburen zien ze nog geen graten in het doorverkopen van tickets. “Al is er nu wel een wetsvoorstel ingediend dat ook in Nederland het doorverkopen met woekerwinsten aan banden moet leggen”, vertelt Chantal De Pauw van het Ministerie van Economische Zaken. ‘I Love My Ticket’ is een samenwerking tussen TeleTicket Service, Go For Music, Live Nation en het ministerie van Economische Zaken.
Uit angst voor een effectieve wet creërde Worldticketshop.nl samen met vier gelijkaardige doorverkoopsites een kwaliteitslabel: EUSTA. Volgens De Pauw is het EUSTA-label niet veel meer dan een bevestiging van de bestaande consumentenwetgeving. “Je zou je de vraag kunnen stellen wat het nut is van een gedragscode die zegt dat men de wet zal respecteren. Anderzijds staan er wel enkele garanties in die de consument redelijk wat bescherming bieden: bijvoorbeeld dat de koper 120 % terugkrijgt als hij geen toegang krijgt tot het evenement.”
Klachten
Toch blijkt het EUSTA-label geen garantie voor vertrouwen bij consumenten. Dat bewijzen meerdere negatieve reviews van boze klanten . Een voorbeeld: Een fan van Depeche Mode kocht 14 maanden voor het concert van zijn favoriete groep een ticket voor 200 euro via worldticketshop.nl. De officiële prijs was een kleine 60 euro. De kaart is in die 14 maanden nooit tot bij de klant geraakt. Ondanks meer dan vijftig mails en telefoons. De klant kreeg ook maar een gedeelte van zijn overgeschreven 200 euro terug. Het bewuste ticket werden later op de site aangeboden voor 400 euro. Verscheidene klanten hebben het over boevenpraktijken.
© 2010 – StampMedia/Plantijn – Tomas Bachot