Hoofddoek, Stampmedia, Islam, Moslims, Ayaan Hirsi Ali, Moslima -

Ayaan Hirsi Ali: “Een hoofddoek kan niet winnen van een decolleté”

Ayaan Hirsi Ali heeft op donderdag 18 maart in het conferentiecentrum Diamant in Brussel haar nieuwste boek ‘Nomade’ voorgesteld. Aan Liberales-kernlid Dirk Verhofstadt vertelde ze hoe volgens haar beschavingen en idealen met elkaar botsen, en wat de gevolgen daarvan kunnen zijn.

woensdag 7 april 2010 13:55
Spread the love

Ayaan betekent “geluk hebben” en ondanks de doodsbedreigingen beweert ze erg gelukkig te zijn. Door haar verhuis naar de Verenigde Staten leek het wat stil geworden rond de Nederlandse feministe en schrijfster . Haar boek Nomade bracht daar verandering in. Ze vertelt hierin schokkende verhalen over haar roots, haar familie en haar jeugd.

Hirsi Ali beweert dat er drie aspecten zijn aan “de botsing van de islam met het Westen”: seks, geweld en geld. “In het Westen ben je vrij van de mentale druk van de islam en gaat je anders om met geld en seksualiteit. Het zijn individuele vrijheden en je draagt er zelf de verantwoordelijkheid voor.” Hirsi Ali vindt dat een islamitische gelovige zichzelf in zijn doen en laten beperkt uit angst voor het hiernamaals. De gelovige mijdt bijvoorbeeld alcohol of draagt een hoofddoek omdat hij vreest voor de hel.

Daarnaast heeft Hirsi Ali het ook niet hoog op met de islamitische omgang met seksualiteit en relaties. Bij heel wat islamitische gelovigen bepaalt volgens haar nog steeds de familie of de maatschappij de seksuele relaties. Zo’n gedwongen huwelijk gaat zelden gepaard met romantiek, zegt ze. Ook heeft ze het moeilijk met de bruidschatten die voor vrouwen worden betaald.

Home grown terrorisme

Sinds 9/11 is de wereld in opschudding geraakt en is de samenleving zich bewust geworden van de islam. “De islam is een probleem, zowel in Europa als in de Verenigde Staten. Maar wat opmerkelijk is, is datmoslims in Amerika hoogopgeleid zijn, een baan en geld hebben, maar dat er tegelijkertijd ook meer radicale islam aanwezig is”, zegt HirsiAli. “De afgelopen jaren is er dan ook sprake van een ’home grown terrorisme’ zoals eerwraak, genitale verminking en gedwongen huwelijken. Onze aandacht zou hierop gericht moeten zijn. Westerse feministen, humanisten en christenen zouden zich moeten verenigen om deze problematiek te behandelen”.

Hoofddoek versus decolleté

“De onderdrukking van de vrouw is het grootste obstakel tot de ontwikkeling van een verlicht denken. Vrouwen moeten zich bedekken of in de keuken blijven om te voorkomen dat mannen een seksuele wellust voelen”,vertelt Hirsi Ali verder.

Op het feit dat moslima’s het recht opeisen om een hoofddoek te dragen, reageert ze verontrust. Ze vindt de islam een godsdienst gebaseerd op angst en terreur. “Het geweld van het hiernamaals, de mentale angst om gestraft te worden heeft de islam zich eigen gemaakt”, aldus Hirsi Ali. Vrouwen zouden volgens haar eerst alternatieve waardenstelsels moeten leren kennen. “Dan pas kan je zeggen dat je vrijwillig kiest voor de hoofddoek.”

Maar een aanwezige moslima fluistert mij het tegenovergestelde in het oor: “Islam is een godsdienst van liefde, niet van terreur en angst. Je draagt een hoofddoek en komt andere religieuze plichten na omdat je van God houdt en omdat Hij dat van je vraagt. Je doet het als dank aan Hem omdat Hij jou het leven heeft geschonken.”

Ze haalt haar gelovige zus als voorbeeld aan. Zij heeft ambities in de advocatuur. “ In het westen zijn vrouwelijke advocaten keihard. Ze staan met opgeheven hoofd naast de mannen en maken gebruik van hun vrouwelijkheid. Een gelovige moslima moet dan met hen concurreren. Hoofddoek versus decolletés dus. De moslima is kansloos!”

Een andere moslima schudt haar hoofd eveneens van neen. Zij gaat niet akkoord met Hirsi Ali. “Vrouwen zouden moeten beoordeeld worden op hun capaciteiten, op hun intelligentie en op hun kunnen. Ze zouden carrière moeten maken omdat ze erg goed zijn in hun job, niet omdat ze als lustobject fungeren en het hoofd van de mannelijke collega’s op hol doen slaan”, argumenteert ze.

Oneens met extreem rechts

Er is in Europa steeds meer onvrede. Vreemdelingen zouden het sociaal systeem misbruiken en criminaliteitscijfers rijzen de pan uit. Op de vraag of ze het eens is met de analyse van extreem-rechtse partijen, antwoordt Hirsi Ali als volgt: “Ik ben het niet eens met extreem-rechtse partijen, je hoeft alleen maar te kijken naar de manifesten van de jaren ‘90. Ik geloof niet dat ze nu afscheid hebben genomen van hun antisemitische en racistische motieven.”

Toch vindt ze Wilders goed voor Nederland. Er zouden serieuzere stappen moeten ondernomen worden en men zou met Wilders het debat moeten aangaan. Want, zo eindigt ze: “Nu is het Geert Wilders, een andere keer is het iemand anders, maar het probleem blijft”.

© 2010 – StampMedia – Fatmagül Dinc en Nesrin Dinc
foto (public domain) Wikimedia Commons

take down
the paywall
steun ons nu!