GM Chevy Volt

 

Nieuws, Economie, Elektrische auto, Nissan Leaf, General motors, Ford, Chevy Volt, Microsoft Hohm -

Grote automerken lanceren eerste elektrische auto

General Motors, Ford, Nissan en andere grote merken presenteerden eind vorige week hun eerste elektrische automodellen op de New York Auto Show. Verschillende modellen zullen eind dit jaar al op de markt komen. De doorbraak van de elektrische auto?

maandag 5 april 2010 14:09
Spread the love

De elektrische auto zit duidelijk in de lift. Op het New Yorkse auto-evenement bleek dat zowat alle grote automerken een elektrisch model in de steigers hebben staan. Zelfs General Motors, een bedrijf dat vorig jaar nog op de rand van het bankroet stond, brengt met de Chevy Volt eind dit jaar een elektronische hybride uit.

Concurrentie voor de Prius

Hierdoor zal de Toyota Prius, een hybride auto die sinds 2000 al wereldwijd wordt verdeeld en waarvan er al meer dan twee miljoen exemplaren zijn verkocht, eindelijk grote concurrentie krijgen.

Enerzijds door andere hybrides, zoals de Volt, die als aandrijving zowel een verbrandings- als een elektromotor gebruikt. Anderzijds door honderd procent elektrische auto’s, zoals de Nissan Leaf, die met een volledig opgeladen batterij bijna 160 kilometer ver zal kunnen rijden. Het succes van de Prius toont aan dat er wel degelijk een markt is voor groene auto’s. General Motors maakt zich dan ook sterk dat de vraag aanvankelijk het aanbod zal overtreffen.

Naast de grote spelers staan ook verschillende nieuwe, kleinere autobedrijven op het punt om toe te treden tot de markt van de elektrische wagen. Die kleinere bedrijven focussen op het ombouwen van bestaande wagens naar elektrische, of het aanbieden van elektrische wagens met een veel meer futuristisch ontwerp dan die van de bestaande autobedrijven.

Een voorbeeld daarvan is de Aptera van Aptera Motors, die met zijn gewaagde driewielige ontwerp het voordeel heeft een stuk aerodynamischer en dus ook energiezuiniger te zijn.

Hoog prijskaartje

Momenteel lijkt de grootste hinderpaal voor deze nieuwe generatie auto’s het prijskaartje. De Volt zal zo bijvoorbeeld, net zoals de Prius, meer dan 25.000 euro gaan kosten. Ook andere modellen zoals de Nissan Leaf  zullen zich aanvankelijk in die prijsklasse bevinden, wat de auto’s een stuk minder aantrekkelijk maakt voor de gemiddelde gebruiker.

In een interview met de BBC stelde GM-vicevoorzitter Bob Lutz  echter dat hiermee wordt ingezet op de toekomst. “Wijdverbreid gebruik van deze technologie kan nog verschillende decennia duren omdat ze nu nog vrij duur is, maar we moeten ergens beginnen.”

Mocht de elektrische auto een succes worden, dan kan ook het elektriciteitsverbruik in huizen verdubbelen. Op de autoshow maakten Ford en Microsoft daarom bekend dat ze met ‘Microsoft Hohm’ gaan samenwerken aan de ontwikkeling van een computernetwerk tussen huizen, elektrische auto’s en energieleveranciers.

Dit netwerk moet gebruikers toelaten om in de toekomst efficiënter hun energieverbruik te kunnen regelen en zo te besparen op elektriciteit.
 

dagelijkse newsletter

take down
the paywall
steun ons nu!